Nem könnyű megoldani, hogy járványügyi zárlat alatt álló európai területről hazatérhessenek a panaszmentes magyar állampolgár munkavállalók. Bár a kormány a külképviseletek segítségével megszervezi, hogy nagyobb csoportok légi vagy közúti eszközzel utazzanak, azonban egy-egy kint maradt magyar esetében erre nincs mód. Felmerült az ötlet, hogy a kontinens útjait tízezerszámra járó kamionosok segíthetnének ilyen esetben.
A Magyar Nemzet megkérdezte a két meghatározó hazai fuvarozó-érdekképviseletet, hogyan lenne megvalósítható egy-egy mentőakció. – Legfőképpen azért nem járható ez az út, mert a biztosítók, valamint a legtöbb fuvaroztatóvállalkozás előírásai szerint a kamion vezetőfülkéjében csak a fuvarfeladat végrehajtásával megbízott személyek tartózkodhatnak – mondta el kérdésünkre Árvay Tivadar, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) kommunikációs vezetője. Az előírást az magyarázza, hogy a sofőrök gyakran több tíz millió forint értékű rakománnyal közlekednek, azaz kiemelkedő a felelősségük. A másik a járványügyi megfontolás: a sofőrnek nincs módja ellenőrizni, hogy az esetleg vele utazó személy fertőző-e.
A nemzetközi forgalomban dolgozó sofőröket és családtagjaikat egyébként is sok indokolatlan és méltatlan támadás éri a lakókörnyezetükben, tudtuk meg. Nem segíti a munkájukat az sem, hogy a vészhelyzet bevezetése óta többször változott a rájuk vonatkozó karantén-előírás. Árvay Tivadar szerint fontos lenne az egészségügyi dolgozókat megillető különleges státust biztosítani a sofőröknek, mert a gyógyszerek, felszerelések és az élelmiszer-utánpótlás sem képzelhető el nélkülük.
A járványügyi megfontolások mellett a járművek és a szállítandó személyek koordinálását nevezte meg a legfőbb megoldandó problémának Dittel Gábor.
A NiT Hungary ügyvezető főtitkára szerint egyébként sem a KRESZ, sem a határátlépésre vonatkozó szabályok nem tiltják, hogy utast vigyen a kamion, ugyanakkor a távolságtartási előírásoknak ellentmond, hogy ketten utazzanak a fülkében.

Fotó: MTI/Krizsán Csaba
A főtitkár elmondta, hogy az utóbbi hetekben a felére csökkent a nemzetközi áruszállításban részt vevő nehéz-teherautók száma, így jelenleg 15-20 ezer magyar rendszámú jármű rója Európa útjait. A drasztikus, ötvenszázalékos forgalomzuhanás oka, hogy teljes iparágak álltak le, elsősorban az autógyárak és beszállítóik, így a gumiabroncs- vagy alkatrész-előállítók. Dittel Gábor szerint az autóbuszos fuvarozók mellett, akiknek a veszélyhelyzet bevezetése óta gyakorlatilag nincs munkájuk, hamarosan segítségért fordulnak a kormányzathoz az áruszállítók nevében is.