A legújabb turizmusban hozott kormányzati intézkedés egyszerre szolgálja a fogyasztók, vagyis az utasok, és egyszerre az utazásszervező vállalkozások érdekeit, vagyis orvosolja azt a helyzetet, amikor ezek az érdekek ütköznek, ahogy például a pandémia következtében tömegesen elmaradt külföldi utazások esetében. Az egymással ütköző érdekek egységes védelmének szempontja miatt bonyolult a voucherek és a kompenzáció ügye – fejtette ki a Magyar Nemzetnek Könnyid László. A Magyar Turisztikai Ügynökség vezérigazgató-helyettese felidézte, hogy csütörtökön bejelentették: uniós állásfoglaláson alapuló kormányrendelet szabályozza augusztus 31-ig, hogy szerződésfelmondás esetén az utazási irodák és az ügyfeleik a kártalanítás kiegészítő lehetőségeként megállapodhatnak abban is, hogy meghiúsult út esetén a pénzvisszafizetés helyett utalványt kap az utas, amelyet egy éven belül kell felhasználni a vállalkozásnál.
A kormány döntése a mintegy ezerszereplős, jellemzően kisebb cégekből álló hazai utazási irodai kör megkönnyebbülését hozza a kialakult likviditási problémák nyomása alól. Ez azért jelentős mentőöv, mert külföldön már bevált gyakorlattá vált, hogy pénz helyett vouchert, utalványt kapnak vissza az irodák is. Ezt azonban az utaztató is csak később tudja beváltani a légitársaságnál vagy a szállásszolgáltatónál, miközben itthon az elmaradt út árát eddig 14 napon belül ki kellett fizetni a fogyasztónak. A vezérigazgató-helyettes kifejtette: a gazdaságvédelem jegyében az egyik fontos irány, hogy az utalvány bevezetésével az utazási irodák – amelyek egy egészséges gazdasági környezetben rengeteg turistát mozgatnak meg az országhatáron keresztül –, megőrizhessék a működőképességüket, ne legyenek csődök, ahogy a munkahelyek megőrzése is kiemelt szándéka a rendeletnek.
– A megalapozott döntéssel Magyarország az Európai Bizottság állásfoglalását vette figyelembe, amely összhangban van az unió ajánlásai mellett az Európai Utazási Irodai Szövetségek Szervezetének (ECTAA) ajánlásával – ismertette Könnyid László.