Elszállt az infláció Csehországban

Júniusban 3,3 százalékra nőtt az éves szintű infláció Csehországban a májusi 2,9 százalékról – közölte a cseh statisztikai hivatal pénteken Prágában.

Fellegi Tamás Péter
Forrás: MTI2020. 07. 10. 10:38
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A termékek ára 3,4 százalékkal, a szolgáltatásoké 3,1 százalékkal emelkedett tavaly júniushoz képest. Leginkább az élelmiszerek és a lakhatási kiadások drágultak, de többet kellett fizetni a szeszes italokért és a dohányárukért is, ugyanakkor olcsóbb lett a közlekedés és a távközlési szolgáltatások. Júniusban nagyon megugrottak a gyümölcsárak, 27,2 százalékkal voltak magasabbak, mint egy éve. A cukor 16 százalékkal, a liszt 13 százalékkal drágult. Több mint tíz százalékkal került többe a disznóhús és a füstölt felvágottak, a dohány ára 12 százalékkal nőtt. A vendéglői árak júniusban 5,5 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbi szintet, a lakbérek pedig 3,1 százalékkal emelkedtek. Drágult a vízszolgáltatás is, a villanyáramért pedig 7,6 százalékkal kellett többet fizetni. A távközlési szolgáltatások négy százalékkal, a közlekedés pedig 2,6 százalékkal került kevesebbe a tavaly júniusinál – derül ki a statisztikákból.

Az adat annyiból meglepő, hogy a cseh jegybank inflációs célja két százalék (míg nálunk az MNB három százalékban határozta meg az optimális szintet), így a mostani adat jócskán túllép a célon. A cseh jegybank ugyanakkor a válság hatására több lépésben kamatot csökkentett, kérdés, hogy a mostani adat befolyásolni fogja-e rövid távon a monetáris politikát.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.