Piacvédelmi egyeztetést kérnek a fuvarosok

A magyarországi exportfuvarok mintegy harmadát áron alul viszik el a román fuvarozók.

Magyar Nemzet
2020. 07. 07. 12:24
A feketén fuvarozók pontosan tudják, hogyan kerüljék el a telepített kamerákat Fotó: Havran Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) soron kívüli piacvédelmi konzultációt kezdeményezett július 9-re az érintett szakhatóságok bevonásával, mert álláspontja szerint veszélyes árverseny tapasztalható a közúti árufuvarozásban, a magyarországi exportfuvarok mintegy harmadát áron alul viszik el a román fuvarozók – közölte a fuvarozói érdekképviselet. A NiT Hungary közleménye szerint már tavaly év végén tapasztalható volt az a tendencia, hogy az alacsonyabb áron fuvarozó, sokszor szabálytalanságok sorát vállaló román kamionosok kiszorítják a hazai cégeket a magyar ­piacról, az árverseny a koronavírus-járvány időszakában még inkább kiéleződött. Az érdekképviselet példaként közölte, hogy ponyvás szállítás esetén a magyar fuvarozók kilométerenként 0,85-0,9 euró díjjal számolnak, a román cégek ennél olcsóbban, vélhetően 0,5-0,75 euró kilométerenkénti díjon viszik el a fuvarokat.

Dittel Gábor, a NiT Hungary ügyvezető főtitkára a közleményben elmondta, a külföldi és a hazai szolgáltatók költségelemeiben mindeddig nem lehetett kimutatni olyan markáns különbséget, ami ekkora eltérést eredményezhet a fuvardíjakban. Feltételezhetően olyan szabálytalanságok sora áll a háttérben, amelyekkel a román vállalkozások nem akadnak fenn a hatósági ellenőrzéseken, így a létükért küzdő magyar vállalkozásokat olyan árversenybe kényszerítik, hogy azok sokszor önköltségi ár alatt kénytelenek elvinni a fuvarokat.

A közleményben kiemelték: a román fuvarozókat jellemzően multinacionális cégek és szállítmányozási vállalatok választják annak ellenére, hogy a koronavírus-járvány hatását mérséklendő, az Innovációs és Technológiai Miniszté­rium korábban ajánlást tett közzé, amely szerint a hazai közúti közlekedési szektorra nehezedő rendkívüli kihívásokra tekintettel különösen fontos, hogy aki teheti, magyar fuvarozócéget válasszon áruja szállíttatásához. A NiT Hungary tagvállalataitól érkező visszajelzések alapján azonban nem tapasztalható változás, sok cég még mindig a román, lengyel, bolgár, litván fuvarozókat választja a magyarokkal szemben. Az érdekvédelmi szervezetek véleménye szerint a magyar hatóságok állandó és következetes ellenőrzései, valamint az elektronikus fuvarlevél bevezetése javíthatnának a helyzeten.

A válság következményeit mintegy 1500 tevékenységi engedéllyel rendelkező magyar kis- és középvállalkozás, közel 16 ezer családfenntartó autóbuszvezető munkavállaló szenvedi el; ebben a szegmensben most mintegy ötvenezer ember mindennapi megélhetése forog kockán. A szektor megmentése érdekében ezért azonnali intézkedést látnak szükségesnek: a NiT Hungary az ágazat érdekvédelmi szervezeteként korábban arra kérte a kormányt, hogy az egyéb szárazföldi személyszállítás tevékenységi kör kormányrendeletben szabályozva, soron kívül kapjon azonnali támogatást a mentőövre szoruló ágazatok körében.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.