Felpörög az elektromosautó-gyártás Európában

A közeljövőben felpörög az elektromos autók gyártása Európában – állítja egy tanulmány. Ez nem feltétlenül rossz hír a beszállítóknak, ugyanis az e-autók előállításához sem kell kevesebb munkáskéz, feltéve, ha az akkumulátorokat is helyben állítják elő. Nálunk is sikeresen alakul az e-autók vásárlásának kedvezményprogramja, amely jövőre folytatódik.

2020. 10. 01. 16:32
Az akkumulátor gyártó üzem Magyarországon Fotó: MTI Fotó: MTI/Bugány János
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szakértők szerint 2022-re nyolcszorosára nő a Németországban gyártott elektromos autók száma. A Chemnitz Automotive Institute CATI tanulmánya azt állítja, hogy 2025-re szinte minden negyedik Németországban gyártott autó teljesen elektromos lesz. Az e-autók éves termelése Németországban 2019-től 2022-ig majdnem nyolcszorosára nő, mintegy hatszázezer járműre, 2025-re pedig már több mint 1,1 millióra.

A gyártókat szorítja az idő

A felmérés során mind a 18, Európában székhellyel rendelkező autógyártó stratégiáját és cégadatait értékelték. Eszerint a kontinensen előállított teljesen elektromos autók felét német telephelyeken hozzák létre. – Hamarosan az e-mobilitás gyorsuló szakaszába lépünk, ez ugyanis ma még mindig kézifékkel zajlik – magyarázta Werner Olle, a Chemnitz Intézet igazgatótanácsának tagja. Olle szerint

a gyártóknak sürgősen szükségük lesz az elektromos meghajtásra annak érdekében, hogy teljesíteni tudják a szén-dioxid-kibocsátási korlátokat, és elkerüljék a bírságokat.

Ugyanakkor a termékfejlesztést nem sikerült időben elindítaniuk. Az eredmény jelenleg a hosszú szállítási idő mind a teljesen elektromos autók, mind a plug-in hibridek esetében. Az elektromos autókra való átállásnak nemcsak technikai-technológiai akadályai vannak, hanem a gazdaságossággal is gondok adódhatnak. Az általános vélemény szerint a villanyautó gyártása egyszerűbb, kevesebb munkavállalónak biztosít foglalkoztatást, és kisebb a hozzáadott érték, azaz a várható nyereség is.

 

Akkumulátorgyártó üzem Magyarországon Fotó: MTI/Bugány János

Az akkumulátorfejlesztésben van a pénz

A Boston Consulting Group (BCG) elemzői szerint nem ennyire egyértelmű a képlet. A villanyautó gyártása a motortól eltekintve ugyanolyan munkaintenzív folyamat, mint a hagyományos autóké. Akkumulátorcella gyártása, akkumulátormodul gyártása, hőmenedzsmentet szabályozó alkatrészek, teljesítményelektronika, kábelezés – mind új és komplex feladat. Küpper szerint a probléma Európában a hiányzó akkumulátorcella-gyártásban van. Ez adja az elektromos autók gyártási időszükségletének mintegy nyolc százalékát, és ha ebben nem tudunk Európában sürgősen versenyhelyzetbe kerülni a konkurenciával, akkor ezek a munkahelyek végérvényesen elvesznek. A beszállítók ugyanakkor erőteljesen fejlesztik a villanyhajtás további részeit, felismerték ugyanis, hogy a gyártók kárára és az ő javukra tolódhatnak el a hangsúlyok jövőben.

A Continental az elmúlt tíz évben kétmilliárd eurót költött arra, hogy a cellagyártáson kívül a villanyhajtás teljes spektrumát le tudja fedni. Vitesco nevű részlege a jövőben külön egységként, tőzsdén jegyezve indul a versenybe, negyvenezer munkavállalóval. A Bosch két éve szervezte külön egységbe a hajtással foglalkozó, 88 ezer alkalmazottat foglalkoztató részlegét, a Bosch Powertrain Solutionst. A ZF is hasonló úton jár elektromos és hibrid hajtások komplett lefedésében. Mindezek a cégek Magyarországon is jelen vannak leányvállalataikkal.

Hazánkban is jól fogynak az e-autók

A magyar kormány is évek óta növekvő intenzitással támogatja a családi használatra alkalmas elektromos autók forgalmazását. A június 15-én megnyitott támogatási program keretösszege nem egyszerűen elfogyott másnap délig, de több pályázat érkezett be, mint amennyire az ötmilliárd forint elegendő volt. A kormány utóbb ezért 882 millió forinttal megnövelte a rendelkezésre álló összeget, így mindenki megkapja a támogatást, aki a lezárásig sikeresen benyújtotta az igényét. Kaderják Péter, az innovációs tárca energia- és klímapolitikáért felelős államtitkára szeptemberben azt közölte, hogy a kormány jövő év elején újra meghirdeti az elektromos autók vásárlási programját, amely több mint kétezer tiszta üzemű jármű beszerezését könnyíti meg magyar vállalatoknak és magánszemélyeknek.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.