Szakértők szerint 2022-re nyolcszorosára nő a Németországban gyártott elektromos autók száma. A Chemnitz Automotive Institute CATI tanulmánya azt állítja, hogy 2025-re szinte minden negyedik Németországban gyártott autó teljesen elektromos lesz. Az e-autók éves termelése Németországban 2019-től 2022-ig majdnem nyolcszorosára nő, mintegy hatszázezer járműre, 2025-re pedig már több mint 1,1 millióra.
A gyártókat szorítja az idő
A felmérés során mind a 18, Európában székhellyel rendelkező autógyártó stratégiáját és cégadatait értékelték. Eszerint a kontinensen előállított teljesen elektromos autók felét német telephelyeken hozzák létre. – Hamarosan az e-mobilitás gyorsuló szakaszába lépünk, ez ugyanis ma még mindig kézifékkel zajlik – magyarázta Werner Olle, a Chemnitz Intézet igazgatótanácsának tagja. Olle szerint
a gyártóknak sürgősen szükségük lesz az elektromos meghajtásra annak érdekében, hogy teljesíteni tudják a szén-dioxid-kibocsátási korlátokat, és elkerüljék a bírságokat.
Ugyanakkor a termékfejlesztést nem sikerült időben elindítaniuk. Az eredmény jelenleg a hosszú szállítási idő mind a teljesen elektromos autók, mind a plug-in hibridek esetében. Az elektromos autókra való átállásnak nemcsak technikai-technológiai akadályai vannak, hanem a gazdaságossággal is gondok adódhatnak. Az általános vélemény szerint a villanyautó gyártása egyszerűbb, kevesebb munkavállalónak biztosít foglalkoztatást, és kisebb a hozzáadott érték, azaz a várható nyereség is.

Az akkumulátorfejlesztésben van a pénz
A Boston Consulting Group (BCG) elemzői szerint nem ennyire egyértelmű a képlet. A villanyautó gyártása a motortól eltekintve ugyanolyan munkaintenzív folyamat, mint a hagyományos autóké. Akkumulátorcella gyártása, akkumulátormodul gyártása, hőmenedzsmentet szabályozó alkatrészek, teljesítményelektronika, kábelezés – mind új és komplex feladat. Küpper szerint a probléma Európában a hiányzó akkumulátorcella-gyártásban van. Ez adja az elektromos autók gyártási időszükségletének mintegy nyolc százalékát, és ha ebben nem tudunk Európában sürgősen versenyhelyzetbe kerülni a konkurenciával, akkor ezek a munkahelyek végérvényesen elvesznek. A beszállítók ugyanakkor erőteljesen fejlesztik a villanyhajtás további részeit, felismerték ugyanis, hogy a gyártók kárára és az ő javukra tolódhatnak el a hangsúlyok jövőben.
A Continental az elmúlt tíz évben kétmilliárd eurót költött arra, hogy a cellagyártáson kívül a villanyhajtás teljes spektrumát le tudja fedni. Vitesco nevű részlege a jövőben külön egységként, tőzsdén jegyezve indul a versenybe, negyvenezer munkavállalóval. A Bosch két éve szervezte külön egységbe a hajtással foglalkozó, 88 ezer alkalmazottat foglalkoztató részlegét, a Bosch Powertrain Solutionst. A ZF is hasonló úton jár elektromos és hibrid hajtások komplett lefedésében. Mindezek a cégek Magyarországon is jelen vannak leányvállalataikkal.