Lázadnak az autógyártók az unió e-mobilitási politikája ellen

A német járműiparnak ki kell állnia a barikádokra, és visszaverni az EU vezetésének igyekezetét az elektromos hajtásra való áttérés türelmetlen és nem körültekintő levezénylése miatt – nyilatkozta a Bosch ikonikus vezetője.

2020. 12. 28. 7:15
BOSCH, Robert
Munka a német vállalat miskolci gyárában Fotó: MTI/Vajda János
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kemény kritikát fogalmazott meg az EU elektromobilitással kapcsolatos politikája miatt a Bosch korábbi első embere, a társaság felügyelőbizottságának jelenlegi elnöke. A világ legnagyobb autóipari beszállítója, a Bosch ikonikus vezetője, Franz Fehrenbach azzal vádolja az európai politikai döntéshozókat, hogy nem ugyanazzal a mércével mérik az elektromos járművek környezetterhelését, mint a belső égésű motorokét. Ezért

a német járműiparnak ki kell állnia a barikádokra

– mondta Fehrenbach a Stuttgarter Nachrichten.de hírportálnak. A szakember azzal érvel, hogy az elektromos autók, mivel az áram nem csak zöld forrásból származik, nem klímasemlegesek, mégis nulla CO2-kibocsátású járműként kezelik őket. Ezenkívül az akkumulátorcellák, amelyek előállításához ugyancsak sok villamos energia szükséges, főként az ázsiai régióból érkeznek, ahol az energia nagy része továbbra is szénerőművekből származik. A másik probléma, hogy

az e-autók mindennapi, tömeges használata előtt komoly korlátok állnak. Ez a töltési infrastruktúrával kezdődik.

– Ha azt szeretnénk, hogy 2030-ra egymillió töltőhely legyen, hetente 2000 újat kellene telepítenünk – mondta Fehrenbach. – Ehelyett jelenleg csupán 200-at telepítenek, de azt is csak Németországban. Mi lesz a többi európai országgal?

Munka a német vállalat miskolci gyárában
Fotó: MTI/Vajda János

Fehrenbach nem áll egyedül a véleményével. Bár az EU eltökélt döntéshozói elérték, hogy 2020 folyamán alapvetően megváltozzon a gyártók hozzáállása az elektromos meghajtáshoz, az továbbra sem világos, hogy a felhasználók miképpen fogadják a gyökeresen új feltételeket. Ha egy család belső égésű motorral működő autót vásárol, legyen az használt vagy új, nagyjából tudja, mire számíthat. Az elektromos autók esetében több tényező is kiszámíthatatlan. Mindazok, akik nem kizárólag város-elővárosi használatra vesznek e-autót, és akár otthon, akár a munkahelyükön nem férnek hozzá szabadon a töltő-infrastruktúrához, az üzemeltetés során gyakran ütközhetnek megoldhatatlan problémába. Ráadásul a közterületi töltők telepítése hatalmas infrastrukturális beruházást igényel, amelynek a költségét valamilyen mértékben az adófizetőknek kell finanszírozniuk.

A technológia fejlődése azonban átírhatja, akár teljesen feleslegessé teheti a teljes fejlesztést: az új generációs akkumulátorok egy benzintank feltöltésével összemérhető idő alatt képesek majd felvenni több száz kilométernyi hatótávot, az önvezető robottaxiflották pedig teljesen kiveszik a felhasználók kezéből a töltés problémáját.

Az e-autók elterjedésének komoly korlátja az áruk is: most két, két és félszeres szorzóval számolhatunk. A gyártási mennyiség növekedésével, a technológiai ugrásokkal az ár mérséklődni fog, azonban ez nem feltétlenül jó hír az autóvásárlóknak: a használt e-autók piaca kiszámíthatatlan lesz, a technológiai váltások szinte lenullázzák majd a korábbi modellek értékét, mint ahogy a számítástechnikai eszközök vagy az okostelefonok piacán látható.

Márpedig ha az autógyártás- és kereskedelem értéklánca nem működőképes minden láncszemében, akkor megáll a körforgás, nem lesz vevő az új autókra sem.

Fehrenbach és több más autóipari vezető a technológiai átmenetet kiszámíthatóbbnak, észszerűbbnek, lassabb tempójúnak szeretné látni, amihez képesek alkalmazkodni a cégek. Ellenkező esetben sok százezer új munkanélküli lesz, miközben az utakon zéró kibocsátású e-autók helyett többségében továbbra is – egyre korosodó – belső égésű motoros autók járnak majd.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.