Minden rosszban van valami jó – tartja a régi mondás, amely a már több mint egy éve tartó koronavírus-járvány esetében is igaznak bizonyul. A társas érintkezés minimalizálása látványosan jót tett a pénzügyi folyamatok és a banki ügyintézés digitalizációs fejlesztésének. Jóllehet az elektronikus csatornák térhódítása már korábban megkezdődött, és a jövőben is kiemelt cél marad,
most, a pandémia harmadik hullámában épp olyan fontos az alapvető banki szolgáltatások online elérhetősége, mint volt tavaly tavasszal vagy ősszel.
Összeállításunkban az egyik legalapvetőbb banki szolgáltatás, a számlanyitás esetében néztünk körül a hazai piacon, a teljesség igénye nélkül. A Magyar Nemzet kérdéseire a Bank 360.hu szakportál tíz hazai hitelintézet szolgáltatásait vette számba, és azt állapította meg, hogy egyetlen kivétellel (K&H Bank) valamennyi esetben online videohívással lehetséges új számlát nyitni.

Fotó: Havran Zoltán
A sorból kilógó, belga kézben lévő hazai lakossági nagybank szelfis megoldása a legutóbb bevezetett verzió, amelyhez mindössze mobiltelefon, internetkapcsolat, kamera, lakcímkártya és személyi igazolvány vagy útlevél szükséges. – Vagyis
a számlanyitáshoz csak három személyes adatra, két igazolványra és egy szelfire van szükség.
A számlanyitást követően a bank rendszere létrehozza a digitalizált bankkártyát, ami azonnal használható POS-terminálokon mobiltárcás, azaz okostelefonos fizetésre. Ugyanígy több más szolgáltatás is egy csapásra igénybe vehetővé válik – magyarázta Németh Balázs, a K&H Bank innovációs vezetője.
– A legtöbb banknál hasonlóan működik a rendszer – mutatott rá kérdésünkre a Bank360.hu pénzügyi szakértője. Már az előtt vásárolhatunk Apple Pay, Google Pay vagy a bank mobiltárcájának segítségével a számla terhére, hogy megérkezne a fizikai bankkártya. Veres Patrik hozzátette: számlanyitásnál érdemes figyelni arra, hogy a videós ügyfélszolgálatok a banki nyitva tartásnak megfelelően érhetők el.
– Ugyanakkor még nem végezhetünk egyszerűsített bankszámlaváltást digitálisan, ehhez fel kell keresni a bankfiókot, vagy előbb be kell zárnunk a számlánkat a régi bankunknál – figyelmeztet Veres Patrik.
Az okostelefonok mutatják az irányt
A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint ma Magyarországon száz lakosra összesen százharminc mobilelőfizetés jut. A mobilhasználati szokások egyre inkább abba az irányba terelik a neobankok, bigtechek, fintechek mellett a hagyományos hitelintézeteket is, hogy minél korszerűbb, digitális megoldásokat kínáljanak az ügyfeleknek már a banki kapcsolat elejétől kezdve. Sőt, az emberek 16 százalékának a jobb internetbank és fejlettebb digitális szolgáltatások kifejezetten motiváló tényezők a bankválasztásban és akár a bankváltásban is.