A drágább naptejek nem feltétlenül védenek jobban

Tombol a nyár, érkezik az újabb hőhullám. Amikor legszívesebben már a bőrünket is levetnénk, akkor kell csak igazán vigyáznunk az egész testünket beborító, legnagyobb felületű szervünkre.  A bőr ugyanis nem felejt. Egy mai sérülés, súlyosabb leégés, jó pár év után is okozhat komoly problémát. Fokozottan igaz ez a gyerekekre, az ő bőrükben ugyanis még nem alakultak ki bizonyos védekezési mechanizmusok.

Horváth Éva
2021. 07. 25. 8:30
Napozók a nyári hőhullám idején Fotó: Arpad Kurucz
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár tökéletes védelem nincs – legfeljebb a hűvös, sötét szoba –, a szikrázó napsütésben a naptejek sokat segíthetnek. Nem mindegy azonban, hogy mikor, milyen terméket használunk, s a bennük lévő összetevők, bár megvédenek a komoly leégéstől, milyen más, egészségre ártalmas összetevőket tartalmaznak. A Tudatos Vásárlók Egyesülete (TVE) nemzetközi fogyasztóvédelmi szervezetekkel együtt 25 naptejet tesztelt laboratóriumban és önkénteseken: 17 féle 30 faktoros felnőtt és 8 féle 50+ faktoros gyermekeknek szánt terméket. Mérték a termékek UVB- és UVA-sugárzás elleni hatékonyságát, vizsgálták a gyakorlati használatukat, a naptejek környezetre gyakorolt hatását és a termékek címkéjének információtartalmát is. Az önkéntesek pedig pontozták a naptejek kozmetikai tulajdonságait is, mint például a beszívódás gyorsasága, a termékek állaga, a ragadásmentesség, a zsírmentesség vagy a készítmény illata.

A kutatások eredménye szerint a legtöbb ember nem használ megfelelő mennyiségű naptejet Fotó: Pexels.com

MINDIG INKÁBB TÖBB KRÉMET HASZNÁLJUNK

A vizsgált naptejek ára széles skálán mozog – 600–8000 forint/100 milliliter tartományban –, ám az eredmények ezúttal is azt mutatják, hogy az ár és a termék minősége nem feltétlenül egyenesen arányos – emeli ki a TVE tesztje. Az élen drágább márkákat találunk, így például a Biotherm és a La Roche Posay egyes cikkelemeit, de nem sokkal maradtak le a Lidl és Rossmann sajátmárkás termékei sem. Az első és az utolsó helyen szereplő fényvédő készítményért is 10 ezer forint körüli összeget kell otthagynunk az üzletben, miközben 1600 forintért is hozzájuthatunk több, az élmezőnyben végzett termékhez. A lista végén szereplő három termék esetében a fényvédő faktort meghatározó laboratóriumi mérés kisebb értéket mutatott, mint amit a gyártó ígért, ám összességében nem volt akkora az eltérés, hogy egy adott termék elbukjon a teszten.

A kutatások eredménye szerint a legtöbb ember nem használ megfelelő mennyiségű naptejet ahhoz, hogy a termék ki tudja fejteni a feltüntetett SPF szerinti védelmét. Mindig inkább több krémet használjunk, mint kevesebbet. Az SPF az angol „Sun Protection Factor” kifejezés rövidítése, amely fényvédő faktor, és a termék UVB-sugarak elleni védelemének hatékonyságára utal. A fényvédő faktor azt jelzi, hogy a termék használatával, mennyivel több időt tölthetünk a napon, anélkül, hogy leégnénk. (Egy egészséges felnőtt hozzávetőleg 20 percet tud a napon tölteni leégés nélkül.)

NEM EGYSÉGES A FÉNYVÉDŐ FAKTOR JELÖLÉSE

A napvédő krémeknek egyébként a védelmet nyújtó fő összetevők alapján két fajtája van. Az egyiket a fizikai napvédő krémek alkotják, amelyek összetevői védőréteget képeznek a bőrön és mintegy pajzsként verik vissza a káros sugarakat. A naptejek másik csoportjába tartozó kémiai napvédő krémek a bőrben felszívódva fejtik ki hatásukat, elnyelve a káros UVA- és UVB-sugarakat. Sok olyan termék kapható, amely a fizikai és kémiai napvédők kombinációja. A csomagoláson feltüntetett UVA-logó arra utal, hogy a termék megfelel az EU ajánlásának, és az UVA-sugárzás elleni védelem nagysága megegyezik a termék faktorszámának egyharmadával. A védelem jelölése a termékeken azonban nem egységes.

Nem biztos, hogy jó még idén a tavalyi naptej

Mivel a naptejek megromolhatnak a lejárat után, alkalmazásuk előtt ajánlatos ellenőrizni, hogy a felbontást követően meddig használhatók. A termékek többségének szavatossági ideje a felbontás után 12-18 hónap. Abban a kérdésben azonban megoszlik a szakértők véleménye, hogy hányas faktorú naptejet érdemes használni. Egyes bőrgyógyászok a legalább 30 faktoros termékeket ajánlják, míg mások csak 15-öset. A legbiztosabb tanács: akinek a bőre könnyen leég, annak a legjobb, ha a magasabb faktorszámú krémeket választja.

A METEOROLÓGUS TÁJÉKOZTAT AZ UV-INDEXRŐL IS

Aki bizonytalan abban, hogy mikor van szükség naptejre, figyelje az időjárás-jelentést: az abban közölt UV-index általában jó támpontot ad. A mutató a sugárzás erősségi szintjét adja meg egytől kilencig. Ha az érték egy és kettő közötti, akkor az UV-sugárzási szint gyenge, míg nyolc felett nagyon magas. Három feletti értéknél már érdemes naptejet használni. Figyelem! Magas UV-sugárzás azonban nemcsak nagy melegben fordul elő. A naptejjel a legjobb a napozás előtt negyedórával bekenni magunkat, amit – szakértők szerint – kétóránkét érdemes ismételni. Ám úszás után és izzadás esetén hamarabb is szükségessé válhat a krém újbóli felvitele.

Napozók a nyári hőhullám idején. Gyakori, hogy a gyártó azt állítja a termékéről, hogy vízálló, ami azonban nem jelent valódi vízállóságot

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) az egész testfelületre 35 milliliter, azaz hét teáskanálnyi mennyiséget ajánl: egyet-egyet az arcra, a fejre és a nyakra, egy-egy teáskanálnyit a kezekre és lábakra, egyet a mellkas és egyet a hát területére. A nem megfelelő mennyiségű naptej használata csökkenti a védelem hatékonyságát. Ellenben ha az alkalmazott mennyiséget felére csökkentjük, a védelem hatékonysága akár a kétharmadára is csökkenhet. Gyakori, hogy a gyártó azt állítja a termékéről, hogy vízálló, ami azonban nem jelent valódi vízállóságot. A gyermekeket pedig ajánlatos mindig a nekik szánt naptejjel bekenni, azok ugyanis kevesebb olyan összetevőt tartalmaznak, amelyek irritálják a kicsik bőrét.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.