Bár tökéletes védelem nincs – legfeljebb a hűvös, sötét szoba –, a szikrázó napsütésben a naptejek sokat segíthetnek. Nem mindegy azonban, hogy mikor, milyen terméket használunk, s a bennük lévő összetevők, bár megvédenek a komoly leégéstől, milyen más, egészségre ártalmas összetevőket tartalmaznak. A Tudatos Vásárlók Egyesülete (TVE) nemzetközi fogyasztóvédelmi szervezetekkel együtt 25 naptejet tesztelt laboratóriumban és önkénteseken: 17 féle 30 faktoros felnőtt és 8 féle 50+ faktoros gyermekeknek szánt terméket. Mérték a termékek UVB- és UVA-sugárzás elleni hatékonyságát, vizsgálták a gyakorlati használatukat, a naptejek környezetre gyakorolt hatását és a termékek címkéjének információtartalmát is. Az önkéntesek pedig pontozták a naptejek kozmetikai tulajdonságait is, mint például a beszívódás gyorsasága, a termékek állaga, a ragadásmentesség, a zsírmentesség vagy a készítmény illata.

MINDIG INKÁBB TÖBB KRÉMET HASZNÁLJUNK
A vizsgált naptejek ára széles skálán mozog – 600–8000 forint/100 milliliter tartományban –, ám az eredmények ezúttal is azt mutatják, hogy az ár és a termék minősége nem feltétlenül egyenesen arányos – emeli ki a TVE tesztje. Az élen drágább márkákat találunk, így például a Biotherm és a La Roche Posay egyes cikkelemeit, de nem sokkal maradtak le a Lidl és Rossmann sajátmárkás termékei sem. Az első és az utolsó helyen szereplő fényvédő készítményért is 10 ezer forint körüli összeget kell otthagynunk az üzletben, miközben 1600 forintért is hozzájuthatunk több, az élmezőnyben végzett termékhez. A lista végén szereplő három termék esetében a fényvédő faktort meghatározó laboratóriumi mérés kisebb értéket mutatott, mint amit a gyártó ígért, ám összességében nem volt akkora az eltérés, hogy egy adott termék elbukjon a teszten.
A kutatások eredménye szerint a legtöbb ember nem használ megfelelő mennyiségű naptejet ahhoz, hogy a termék ki tudja fejteni a feltüntetett SPF szerinti védelmét. Mindig inkább több krémet használjunk, mint kevesebbet. Az SPF az angol „Sun Protection Factor” kifejezés rövidítése, amely fényvédő faktor, és a termék UVB-sugarak elleni védelemének hatékonyságára utal. A fényvédő faktor azt jelzi, hogy a termék használatával, mennyivel több időt tölthetünk a napon, anélkül, hogy leégnénk. (Egy egészséges felnőtt hozzávetőleg 20 percet tud a napon tölteni leégés nélkül.)