időjárás 5°C Virgil 2022. november 27.
logo

A dollárbaloldal három hazugságát cáfolta Rákay Philip + videó

További áremelkedés várható a használt autóknál

Jámbor Gyula
2021.07.02. 10:50
További áremelkedés várható a használt autóknál

Autóhoz jutni egyre nagyobb áldozatot követel, akár új, akár használt járműről van szó. Magyarországon az átlagos háztartások eleve használtban gondolkodnak, de a piaci folyamatok azt mutatják, nem sok jóra számíthatnak. Németországban egy év alatt tíz százalékkal emelkedtek az árak a használtautó-piacon. 

A használt autók átlagosan 2200 euróval drágábbak Németországban, mint egy évvel ezelőtt – tette közzé a német autóklub, az ADAC. Az autóvásárlóknak 2021 májusában átlagosan 22 585 eurót kellett fizetniük egy használt autóért az AutoScout24 online értékesítési portál adatai szerint. Ez azt jelenti, hogy az árak több mint tíz százalékkal nőttek az előző év azonos hónapjához képest. A drágulás egyik oka, hogy Németországban a használt autók kínálata jelenleg összességében csökken. Különösen a kisteherautók és a kisbuszok érintettek,

a kínálat májusban áprilishoz viszonyítva összességében körülbelül öt százalékkal esett vissza.

Az online értékesítési portál az áremelkedést azzal magyarázta, hogy a használt autók iránti kereslet továbbra is magas, és ezzel nem tart lépést a kínálat. Ezt indokolhatja, hogy az új autók forgalomba helyezése továbbra is igencsak visszafogott. Úgy tűnik, hogy nem térnek magukhoz a piacok a pandémia miatti megingásból.

Egyre vonzóbbak a nem túlbonyolított, megbízható benzines motorral szerelt járgányok
Fotó: Mirkó István

A német használtautó-piaci helyzet előrevetíti a magyarországi árak emelkedését. A nálunk kínált, de elsőként külföldön forgalomba helyezett és behozott járművek között túlnyomórészt Németországból származó gépkocsikat találni.

Vagyis a német árak rövidesen megjelennek nálunk is.

A drágulást azonban több más tényező is elősegíti. Ezek közül a legfontosabb az autóiparra nehezedő szabályozói nyomás, amely azt szeretné elérni, hogy a piacon minél több, részben vagy egészben elektromos hajtású járművet áruljanak. A kénytelenségből alkalmazkodó autógyárak nem feltétlenül a legoptimálisabb, hanem az előírásoknak megfelelő, és bizonyos költségkereten belül megvalósítható gépkocsikat teszik a kirakatba. Az új technológiák kifejlesztésének az ára persze megjelenik az új autók árában, emiatt jelentős a drágulás. A vásárlók, különösen

a magánvásárlók némileg bizalmatlanok a nem teljesen kiforrott technológiákkal szemben, és nem szeretnék megfizetni az elektromos és hibrid járműveknél fokozottan jelentkező értékvesztést.

A jövedelmi viszonyok miatt Magyarországon a magánszemélyek túlnyomórészt használt járművet vásárolnak, azonban a technológiaváltás miatt a fiatal, az új generációs motorfejlesztési normákat képviselő használt járművek iránt is kialakult bizonyos ellenérzés.

Ha valaki biztosra megy, akkor egyaránt kerüli a tizenéves dízeleket, de a négy-öt éves, kis űrtartalmú háromhengeres, turbós, részecskeszűrős benzineket is,

ugyanabból az okból: költséges motorfelújítás várhat rá. A használt piacon ezért felértékelődtek a négyhengeres, szívó benzinmotoros autók, különösen a távol-keleti gyártmányúak, illetve az ilyen technikára épített hibridek.

Mivel az autógyártókat az EU egyre inkább a tisztán elektromos autók forgalmazása felé tereli, a hagyományos – és olcsóbb – benzinmotoros autók vásárlói nem is választhatnak mást, mint használt autókat. Emiatt várható, hogy a kereslet továbbra is magas marad ebben a szegmensben, és ennek megfelelően az árak is tovább emelkednek majd.

Hírlevél feliratkozás
Nem akar lemaradni a Magyar Nemzet cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi naponta elküldjük Önnek legjobb írásainkat.