időjárás 11°C Bianka, Blanka 2021. October 25.
logo
Kiárusítják a csődbe ment légitársaság névhasználati jogát

Mégis tovább szárnyalhat az Alitalia

Jámbor Gyula
2021.09.23. 06:30 2021.09.23. 07:17
Mégis tovább szárnyalhat az Alitalia

Az olasz kormány 290 millió euróért hirdette meg a csődbe ment Alitalia nevét és logóját, kérdés, lesz-e, aki ennyit ad érte. Úgy tűnik, igen: a szintén állami tulajdonú, az Alitalia romjain létrehozott ITA légitársaság. Így mégsem tűnik el a világ légikikötőiből az Alitalia logója, a stilizált „A”, amely fél évszázad óta Olaszország szimbóluma.

 

Néhány napja hivatalosan eladó az Alitalia brand, a jól ismert név használati jogainak alapárát 290 millió euróban határozták meg. A márkanévért folyó verseny első szakaszában az ajánlatok benyújtásának határideje október 4-én jár le. Ha nem tesznek érvényes ajánlatot, akkor lesz egy második szakasz, ahol a résztvevők a minimális érték alatti összeggel is pályázhatnak. A nyertes december 31 -ig kapja meg a márkajogokat.

Az Alitalia volt a Vatikán hivatalos szállítója Fotó: Europress/AFP/AYMAN HENNA

Nem valószínű, hogy senki nem tesz ajánlatot – olvasható az Aviacionline.com szakportálon. Az első érdekelt fél maga az Italia Trasporto Aereo (ITA), az olasz állam új nemzeti légitársasága. Ezt, mint lapunk is több alkalommal megírta, azért hozták létre, mert az olasz kormány már nem tudta költségvetési támogatással életben tartani az Alitaliát, az Európai Unió ugyanis ezt véglegesen megtiltotta. Az ITA október 15-én kezdi meg a szolgáltatást az Alitaliától átvett 52 repülőgéppel. Csakhogy 

az ITA nem sok eséllyel vetheti meg a lábát a piacon, amelyet az utóbbi években a diszkont légitársaságok, különösen a Ryanair és a Wizz Air többé-kevésbé elfoglaltak. 

Az ITA már árulja a jegyeket egy olyan márkaarculattal rendelkező honlapon, amelyen a színek és a betűtípusok nagyon emlékeztetnek a csődbe ment nemzeti légitársaságéra. Szakértők szerint az ITA-nak minden pénzt megérne az Alitalia logója, csak éppen az a helyzet, hogy mégsem képes minden pénzt megadni érte. Induló tőkéje 700 millió euró – írja a Corriere della Sera, és 290 millió elköltése a légitársaság költségvetésének jelentős részét emésztené fel.

Jól érzékelhető, hogy az olasz kormány igen gondosan készítette elő az Alitalia márkanév továbbélését. Például nem licitálhat bárki a névre. Az ajánlattételi felhívás csak olyan társaságoknak szól, amelyek nettó értéke nem kevesebb, mint 200 millió euró, és amelyek légi fuvarozási működési engedéllyel vagy légi üzemeltetői tanúsítvánnyal rendelkeznek. Alaposan leszűkíti a kört, hogy a pandémiás időszak után kevés légitársaság rendelkezik felesleges százmilliókkal.

Szóba jöhetne még a Ryanair, amely jelenleg Olaszország legnagyobb légifuvarozója, azonban 

Michael O’Leary, a csoport vezérigazgatója határozott és egyértelmű nemmel válaszolt a Corriere della Sera olasz napilap kérdésére. 

A szókimondó ügyvezető azt mondta, olyan nagyok és híresek ők Olaszországban, hogy nincs szükségük a névre. Igaz, az Alitalia Olaszország leghíresebb márkái közé tartozik, de O’Leary szerint mindig gyenge légitársaság volt. 

A Huffington Post olasz kiadása megszólaltatta Antonio Romano olasz márkaszakértőt. Szerinte az ITA nem más, mint egy startup, amelynek számos kezdeti nehézséget kell leküzdenie. 

Ha azonban hozzájutna egy olyan brandhez, amelynek az ismertsége globális, az jelentős lökést adhat neki. 

Az Alitalia logója, a stilizált „A” fél évszázad óta Olaszország szimbóluma világszerte. Nem véletlenül veszi fontolóra az ITA induló tőkéje akár negyven százalékának kifizetését, ha megszerezheti magának.

Fotó: Alitalia/Max Rossi