A hazai kiskereskedelemben amerikai mintára meghonosított black friday-kampány mostanra az év legforgalmasabb időszakát fedi le a webáruházakban. A látványos akciók láttán még azok is internetes vásárlásra szánják el magukat, akik egyébként nem élnek a digitális kényelmi lehetőséggel.
Özönlenek a reklámok
A szektorszinten összehangolt fogyasztásösztönző marketingkampány október végétől a hagyományos ünnepi bevásárlások december eleji kezdetéig folyamatosan dübörög. Erről a nagyobb e-piaci szereplők vagy a hasonló termékkörű boltok tömeges reklámjai, közvetlen, jutányos ajánlatai gondoskodnak. Nemritkán negyven–hatvan százalékos alkalmi kedvezményt kínálnak főleg az iparcikkek nagyon széles kínálatában, bár néhány éve már a szolgáltatások is beszálltak a olcsósággal csábító fogyasztói kampányba. A 24 órában elérhető webáruházas kínálatra a pénztárcák is rekordarányban, napok alatt megnyílnak, a költekezés pedig felpörgeti a versenyt; a kedvezményvadász vásárló utáni hajsza novemberre átterjed a hagyományos kereskedelemre is.
Idén a boltok más kihívások elé néznek, mint a korábbi feketepéntek-kampányokban – állapítja meg a LogiNet és a Reacty Digital közös, reprezentatív felmérése. Ebből kiderül, hogy
a korai indulással biztosra mennek a cégek, mivel a tervek szerint az akciós ajánlatoknak ezúttal jobban ellenállnának a magyarok: legalábbis tavalyhoz képest hatezer forinttal kevesebbet, átlagosan 34 ezer forintot szeretnének költeni.
Az alkalmi vásárlások a legtöbbeknél még nem a karácsonyi ajándékbeszerzésről szólnak, inkább a saját célokról, mivel sokan erre az időszakra időzítették a főbb, praktikus kiadásokat.
Emiatt várható, hogy az egyes túlpörgött területeken pár hét alatt többszörösére ugrik az értékesítés, de az általános várakozás is az, hogy a fekete péntek címén megtelt kosarak összértéke, akárcsak az árérzékeny vevők száma idén is produkálja a korábbi években megfigyelt, átlagon felüli bővülést. Pedig a kampányban némileg fékezheti a költések lendületét, hogy az online vásárlás egész évben magas szinten maradt, így eloszlottak a nagyobb beszerzések a jövedelmek gyors kiáramlásával, habár a statisztikák szerint a felfutás még csak eztán érkezhet el.