– Akár 35 százalékkal is megnőhet a fuvarszolgáltatások díja Európában, mindez az üzemanyagárak, a járművezetők és a járművek hiánya miatt – mondta el Edvardas Liachovicius, a litván Girteka Logistics elnöke a Trans.info szakportálnak. A fuvardíjak emelkedését több, egymásra rakódó tényező okozza. Mindenekelőtt hatással vannak rá az emelkedő üzemanyagköltségek, amelyek a fuvarozók általános költségeinek az egyötödét teszik ki. A földgáz árának a növekedése is rárakódik a fuvarozó cégek költségeire, mivel hatással van az AdBlue égésjavító adalék árára.
Egy másik lényeges tényező, amely még mindig lecsapódik az üzemeltetési költségeken, az a járművezetők hiánya, amivel régóta küzdenek az európai fuvarozók. A hiány ellenére
a cégeknek biztosítaniuk kell a megfelelő számú járművezetőt, hogy a teherautók folyamatosan úton lehessenek. Ezért ügyelniük kell a bérezésre, és évente többször is emelni kell a fizetéseket, hogy versenyképesek maradjanak a piacon.
Egy másik, az európai fuvarozási szektort kínzó probléma az egyre fogyatkozó számú új jármű. A félvezetők hiánya érezteti hatását a teljes termelési láncban a járműipari ágazatban. A gyártók nem képesek elegendő mennyiségű új tehergépjárművet szállítani és kielégíteni a megnövekedett igényt. – A helyzet kihat a haszongépjárművek árára is – mutatott rá Liachovicius –, mind az új, mind a használt járművek ára emelkedik.
A litván fuvarozó nem az egyedüli szállítási cég, amely észlelte a költségek növekedését a szektorban. Szeptemberen egy másik nagy márkának a képviselője,
Luis Gomez, az XPO Logistics Europe elnöke azt mondta a Financial Timesnak adott interjúban, hogy a mobilitási csomag bevezetése és a járművezetők hiánya a teherfuvarozók javadalmazásának a növekedéséhez vezet Európában.
A szállítmányozók véleményét alátámasztják a statisztikai adatok is. A Transport Intelligence és az Upply elemzői szerint az átlagos díjak az európai közúti fuvarozásban 2,9 százalékkal nőttek éves összehasonlításban 2021. harmadik negyedévében. Az előző negyedévhez képest a növekedés 0,9 százalékot tett ki.
Borítókép: Határállomáshoz közeledve (Fotó: Délmagyarország/Karnok Csaba)