Elszállhatnak a fuvardíjak az unióban

Akár harmadával is megnőhetnek a díjak a nemzetközi fuvarozásban – állítják jelentős piaci szereplők. A jól ismert nehézségeken kívül, mint az üzemanyagár-drágulás és a sofőrhiány, egy újabb is felmerült: nincs elég új kamion, ami a globális csiphiány következménye.

2021. 12. 11. 8:48
Karnok Csaba
20200402 Röszke határ Zavartalan a határon a teher forgalom, az áruszállítás. A ki, és belépő kamionokat folyamatosan ellenőrzik a vámosok. Képen: határ átkelő Fotó: Karnok Csaba KC Délmagyarország DM Fotó: Karnok Csaba
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Akár 35 százalékkal is megnőhet a fuvarszolgáltatások díja Európában, mindez az üzemanyagárak, a járművezetők és a járművek hiánya miatt – mondta el Edvardas Liachovicius, a litván Girteka Logistics elnöke a Trans.info szakportálnak. A fuvardíjak emelkedését több, egymásra rakódó tényező okozza. Mindenekelőtt hatással vannak rá az emelkedő üzemanyagköltségek, amelyek a fuvarozók általános költségeinek az egyötödét teszik ki. A földgáz árának a növekedése is rárakódik a fuvarozó cégek költségeire, mivel hatással van az AdBlue égésjavító adalék árára.

Egy másik lényeges tényező, amely még mindig lecsapódik az üzemeltetési költségeken, az a járművezetők hiánya, amivel régóta küzdenek az európai fuvarozók. A hiány ellenére 

a cégeknek biztosítaniuk kell a megfelelő számú járművezetőt, hogy a teherautók folyamatosan úton lehessenek. Ezért ügyelniük kell a bérezésre, és évente többször is emelni kell a fizetéseket, hogy versenyképesek maradjanak a piacon.

Egy másik, az európai fuvarozási szektort kínzó probléma az egyre fogyatkozó számú új jármű. A félvezetők hiánya érezteti hatását a teljes termelési láncban a járműipari ágazatban. A gyártók nem képesek elegendő mennyiségű új tehergépjárművet szállítani és kielégíteni a megnövekedett igényt. – A helyzet kihat a haszongépjárművek árára is – mutatott rá Liachovicius –, mind az új, mind a használt járművek ára emelkedik.

A litván fuvarozó nem az egyedüli szállítási cég, amely észlelte a költségek növekedését a szektorban. Szeptemberen egy másik nagy márkának a képviselője, 

Luis Gomez, az XPO Logistics Europe elnöke azt mondta a Financial Timesnak adott interjúban, hogy a mobilitási csomag bevezetése és a járművezetők hiánya a teherfuvarozók javadalmazásának a növekedéséhez vezet Európában. 

A szállítmányozók véleményét alátámasztják a statisztikai adatok is. A Transport Intelligence és az Upply elemzői szerint az átlagos díjak az európai közúti fuvarozásban 2,9 százalékkal nőttek éves összehasonlításban 2021. harmadik negyedévében. Az előző negyedévhez képest a növekedés 0,9 százalékot tett ki.

Borítókép: Határállomáshoz közeledve (Fotó: Délmagyarország/Karnok Csaba)  

 

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.