időjárás 17°C Orbán 2022. május 25.
logo
Budapest és Bukarest között a közlekedési idő jelentősen csökkenni fog

Határtalan vasúti fejlesztések

Pataky István (Marosvásárhely)
2021.12.21. 20:18 2021.12.21. 20:27
Határtalan vasúti fejlesztések

Akár már jövőre elkezdődhet a Kolozsvárt Nagyváraddal összekötő vasútvonal felújítása, ami a hasonló jellegű magyarországi fejlesztésekkel párhuzamosan elősegíti a Budapest és Kolozsvár közötti vasúti közlekedés látványos felgyorsítását.

Emil Boc kolozsvári polgármester nemrég azt mondta, előrehaladott állapotban van a Kolozsvár–Nagyvárad vonal helyreállítási projektje. A volt román miniszterelnök megjegyezte, ma három órát vesz igénybe a vonatút a két város között, a megújult vasútvonalon viszont egy óra és negyvenöt perc alatt lehet majd eljutni az egyik városból a másikba. Boc – aki a romániai nagyvárosok egyesületének vezetője is egyben – arról is beszélt, hogy a vasút a jövő infrastruktúrája, mert környezetvédő, Romániában pedig a következő öt-hét évben a vasúti infrastruktúra fejlesztésének prioritásnak kell lennie, mert legalább tízéves lemaradása van az Európai Unió más országaihoz képest. – A Kolozsvár–Nagyvárad vasútvonal uniós alapokból finanszírozott, 1,3 milliárd eurós helyreállítási projektje előrehaladott állapotban van a kormány asztalán, a kivitelezésre irányuló közbeszerzési eljárást már 2022 elején megszervezhetik, majd annak lezárása után elindulhat a megvalósítás – idézte az Agerpres hírügynökség a polgármestert.

Korábban

a Kolozsvár–Nagyvárad–Biharpüspöki vasútvonal villamosítását és felújítását az egyik legfontosabb vasúti infrastrukturális projektként jelölte meg a román kormány.

A tervről egyeztetett Kolozsvár, Nagyvárad és Arad polgármestere is. A vasúti vonal mentesíteni fogja a forgalom alól Kürtöst, amelyen naponta ezerkétszáz teherszállító kocsi halad át. Ez utóbbi probléma megoldását kormányzati nyilatkozatok szerint a Dacia–Renault és a Ford vállalat kérte, a vonatok több tucat órát várakoznak a határon, amíg átmennek Magyarországra.

Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter februári, bukaresti tárgyalásain kiemelt téma volt az infra­struktúra-fejlesztés. A magyar tárcavezető az akkori román közlekedési miniszterrel folytatott megbeszélések után egyebek mellett azt mondta:

a két ország közös sikeréhez elengedhetetlen az összekötő utak és vasutak építése.

Megegyeztek abban, hogy 2024-re Magyarország kétvágányúsítja a Budapest–Békéscsaba–Lökösháza vasútvonalat, amely romániai oldalon Kürtöstől folytatódik. A román és a magyar oldalon párhuzamosan kezdődő modernizációt követően Budapest és Bukarest között a vasúti személy- és teherforgalom közlekedési ideje is jelentős mértékben lecsökken.

Borítókép: Szerelvények érkeznek a Nyugati pályaudvarra Budapesten. (Fotó: MTVA/Jászai Csaba)