Szabadkáig mehet a tram-train

Bár még csak tesztüzemben működik a Szeged–Hódmezővásárhely tram-train, hálózattá fejlesztéséhez máris megtörténtek az első lépések.

2021. 12. 07. 16:30
2021.01.20. Szentes Tram Train bemutató. Fotó: Kurucz Árpád (KA) Magyar Nemzet Fotó: Kurucz Árpád
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Szeged–Szabadka tram-train Magyarország területére eső részének kiépítéséhez szükséges engedélyezési tervek készítésére tett közzé pályázatot az uniós közbeszerzési közlönyben az állami beruházó szervezet. (Valójában már másodszor tették közzé a felhívást, mert az első pályázat sikertelen volt.) A majdani nyertes feladatai közé tartozik a kapcsolódó építési engedélyek megszerzése is. 

A pálya hossza 13 kilométer lesz, a tervezési időre 24 hónapot ad a felhívás. A terveket hazai forrásból finanszírozza a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. (NIF).

A Szeged–Hódmezővásárhely tram-train kibővítése újabb vonalakkal kezdettől fogva a tervek között szerepelt. Létezett például egy Szeged–Makó-nyomvonalterv is. Európa első tram-traint építő városában, a németországi Karlsruhéban mára összesen négy vonalat alakítottak ki. Ebben van ráció, mert a vasút-villamos technológiája rendkívül bonyolult és drága, ám a további bővítések során már csak alkalmazni kell a megszerzett know-how-t. A műszaki kiírás szerint a magyar tram-train rendszer önmagában oszthatatlan egységet képez, az újonnan tervezendő vonalakon a meglévő Szeged–Hódmezővásárhely tram-train műszaki specifikációja alapján, a Szegedi Közlekedési Társaság villamos hálózati rendszeréhez kapcsolódva kell egy új rendszert tervezni. A tervezés során egy rendszerként, komplexen kell kezelni a projektet. 

Szabadka azért jó választás, mert Szegeddel egymás vonzáskörzetéhez tartoznának, ha száz évvel ezelőtt nem választotta volna el őket az országhatár. Így kényszerűségből a hátukat fordították egymás felé. A jó infrastruktúra azonban alapvetően megváltoztatja majd a helyzetet. A Trianon előtti Magyarország sikere abban rejlett, hogy az alföldi nagyvárosok egy gazdasági egységet alkottak, most ennek a helyreállítása a cél.

Az állami beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. felhívásában szerepel többek között a Szeged–Szabadka vonal magyarországi szakaszára a kapcsolódó közúti tervek kialakítása, illetve meg kell tervezni 3,5 kilométer új vasúti pályát Szeged belterületén, felsővezeték-létesítéssel. Az új pályaszakaszon két új megállóhely és egy hurokvégállomás létesül. A meglévő villamosvonalon nyolc régi megállóhelyet átépítenek, valamint a teljes vonalon közúti-vasúti jelzőberendezést és nagyvasúti biztosítóberendezést kell létesíteni, illetve illeszteni a meglévő rendszerekhez.

Borítókép: Frissen üzembe helyezett Stadler Citylink hibrid szerelvény (Fotó: Kurucz Árpád)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.