Háromból kettő magyar még soha nem vitt vissza ajándékot a boltba azért, mert nem tetszett vagy nem volt hasznos. Sokan inkább keresnek valakit, akinek továbbadhatják az ajándékot – erre mutat rá a Pulzus kutatócég által végzett reprezentatív kutatás, amely kiemeli, hogy ezzel együtt a termékvisszavétellel kapcsolatban a legtöbb vásárlónak pozitív tapasztalata van, mert gördülékeny ügyintézést tapasztalt a kereskedőknél.
A termékek visszavételi lehetőségét a háromnapos törvényi kötelezettségén túl január végéig felajánló MediaMarkt megbízásából végzett felmérésből az is kiderül, hogy ezzel a lehetőséggel inkább a férfiak élnek, míg a nők nagyobb részben vallották azt, hogy soha nem volt példa arra, hogy kicseréljék az ajándékba kapott tárgyat.
Ismert: az online vásárlások esetén a törvény szerint mindenkit megillet a 14 napos elállási jog. A hagyományos bolti vásárlásnál viszont előfordul, hogy a csere azért akad el, mert nincs meg a termék bizonylata vagy nem bontatlan a csomagolása, esetleg a vásárló kicsúszott a kereskedő által megadott határidőből vagy a termék helyett annak ellenértékét szerette volna megkapni, de erre nem volt lehetőség.
Az ünnepek alatt jellemző kapcsolattartás módjait mérte fel a BillKiller startup kutatása. Eszerint a lakosság karácsonykor és az év végén az online csatornákat használta a leggyakrabban az otthoni széles sávú internetkapcsolattal, de feltűnő volt a hagyományos telefonhívások magas aránya is – mutatott rá Halmai Attila társalapító.
Kimutatták: ha egy személyes találkozó elmaradt, a legtöbben online videóhívást indítottak például a Facebook Messengerben, Skype-on vagy Viberen, a második legnépszerűbb lehetőség viszont a hagyományos telefonálás volt, illetve az online üzenetküldő applikáció. Úgy tűnik, az SMS-ek kora leáldozóban van, mivel a megkérdezettek csupán öt százaléka élt vele, míg hagyományos ünnepi képeslapot már csak a válaszadók két százaléka küldött a rokonainak, ismerőseinek. Biztató, hogy az online csatornákat a 60 év felettiek közel azonos arányban használják, mint a többi korcsoport, jelentős különbségek már nem láthatók – állapítja meg a cég.
A Costa Coffee és a GKI Digital közös, fogyasztási szokásokat vizsgáló felmérése pedig azt derítette ki, hogy a magyarok nem változtattak a kávéfogyasztási szokásaikon az ünnepek alatt, inkább ragaszkodtak a megszokott mennyiséghez és a kávézásra máskor is szánt időhöz. Ugyanakkor a kávézás a funkcionális, ébredést segítő fogyasztás felől egyre inkább az élménykávézás felé tolódik hazánkban. Például a karácsonyi menünek a háztartások felében része volt a kávé is – mutatnak rá a kutatók.
Az ünnepek alatt népszerűbbek voltak a kávékülönlegességek, az ízesített változatok, és például többen költöttek magasabb minőségű kávéra karácsony előtt – az alkalomhoz illő választás inkább a női vásárlók körében volt jellemző.
Borítókép: Fejlődtek a magyarok kávéfogyasztási szokásai (Fotó: Flickr)