Eltűntek a luxusautók a selyemútról

A nagy autógyártók, amelyek korábban a Kína és Európa közötti vasúti árufuvarozás kiszámítható ügyfelei voltak, most sorra elhagyják az Oroszországon át vezető selyemutat. A BMW-n és az Audin kívül a Porsche is leállította az új gépkocsik szállítását a hagyományos eurázsiai folyosón. Van, aki hajóra rakodja az árut, mások továbbra is vasúton, a középső folyosón juttatják el Kínába.

2022. 05. 04. 5:45
2021.10.28. Budapest BILK Cargo Logisztikai Központ Magyar Nemzet Éberling András Fotó: Éberling András
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– A Porsche az ukrajnai fegyveres konfliktus miatt felfüggesztette a szállítást a selyemúton – jelentette be a  gyártó szóvivője. A közelmúltban a BMW és az Audi ugyancsak azzal a hírrel került a címlapokra, hogy már nem az oroszországi vasúti csatlakozást használják – tette közzé a Railfreight.com. A prémium gyártók gépkocsijai régóta azok közé a nagy értékű termékek közé tartoznak, amelyeket jellemzően vasúton szállítottak. A szárazföldi selyemút a tengeri szállításhoz képest gyorsabb, ugyanakkor magasabb az ára, de éppen emiatt alkalmas nagy értékű áruk szállítására. A biztonságos szállítás feltételeit az ipar garantálja, amely különféle szállító járműveket és csomagoló anyagokat fejlesztett ki, a kétsoros nyitott kocsiktól a nagy értékű járművek szállítására szolgáló zárt konténerekig.

A korszerű konténerekben sérülés vaszélye nélkül utazik tízezer kilométereken át a rakomány Fotó: Magyar Nemzet/Kurucz Árpád

Úgy tűnik azonban, hogy több nagy ügyfél mostanra, ha nem is teljes mértékben, de visszatért a tengeri szállításhoz. A BMW arról számolt be a kínai Global Timesnak, hogy jelenlegi szállítási modellje: vonattal a németországi Bremerhaven kikötőbe, onnan pedig hajóval Kínába. Az Audi pedig azt közölte, hogy kombinált szárazföldi és tengeri árufuvarozást vesz igénybe a Románián és a Fekete-tengeren áthaladó, úgynevezett középső folyosón keresztül. Ez 

az útvonal átszeli a Kaszpi-tengert is, de jellemzően vasúti teherszállítási útvonal, amely az ukrajnai háború kitörése óta egyre népszerűbb.

A Volvo, amely ugyancsak nagy felhasználó volt, már a háború kezdete előtt kivonult a selyemútról. A gyártó a szolgáltatás drámai költségnövekedését jelölte meg okként. Ez tavaly októberben történt, amikor a vasúton túl magasak voltak az árak és nagy volt a zsúfoltság.

Az autógyártók nincsenek egyedül azzal, hogy kivonulnak az Oroszországon áthaladó fő vasúti szállítási útvonalról. 

Az IKEA és a HP is kiszervezte tranzitjait a selyemútról.

Az orosz területen történő szállítás túl kockázatos, gyakran nem vállalják a biztosítótársaságok, vagy erkölcsi okokból nem kívánatos. A BMW korábban közölte, hogy leállítja az autók exportját Oroszországba, és leállítja a gyártást is az országban. Hasonlóan átalakítja magyarországi gyártási tevékenységét az Audi is, mivel a Győrben gyártott járművek szállítási útvonala óhatatlanul Ukrajnán keresztül vezetne.

Az orosz transzszibériai vasút helyett kényszerűségből egyre több megbízó és szállítmányozó cég választja az úgynevezett középső folyosót, amely Oroszországtól délre halad Kína és Németország között. A CEVA Logistics a területre belépő vállalatok legújabb tagja. A kínai Hszian és a németországi Duisburg közötti új szolgáltatással a logisztikai cég májustól heti indulást kínál. A szállítmányozó már elindította az első két vonatát. Az első szerelvény április 21-én indult, 44 konténerrel, míg a második április 29-én követte. 

Az új szolgáltatás átfutási ideje körülbelül 30-35 nap, tíz nappal kevesebb, mint az óceáni szállításé, de szinte azonos költséggel.

A CEVA középső folyosó útvonala a kínai Hszianból indul. Miután Dostykban átlépték a kazah határt, a vonatok Aktau kikötőjébe utaznak, ahol az azerbajdzsáni bakui kikötőbe tartó hajókra rakodnak át. Utána Bakuból a grúziai Poti kikötőjébe vasúton megy a szállítmány. Potitól az ügyfeleknek választási lehetőségük van. Dönthetnek hajóút mellett a Fekete-tengeren keresztül a romániai Constanta kikötőjébe vagy közúton Isztambulba. Constantából és Isztambulból a rakomány vasúton haladhat tovább Budapesten át, a németországi Duisburgig.

 

Borítókép: A középső folyosón vonaton, hajón és közúton utaznak a konténerek (Fotó: Magyar Nemzet/Éberling András)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.