– A Porsche az ukrajnai fegyveres konfliktus miatt felfüggesztette a szállítást a selyemúton – jelentette be a gyártó szóvivője. A közelmúltban a BMW és az Audi ugyancsak azzal a hírrel került a címlapokra, hogy már nem az oroszországi vasúti csatlakozást használják – tette közzé a Railfreight.com. A prémium gyártók gépkocsijai régóta azok közé a nagy értékű termékek közé tartoznak, amelyeket jellemzően vasúton szállítottak. A szárazföldi selyemút a tengeri szállításhoz képest gyorsabb, ugyanakkor magasabb az ára, de éppen emiatt alkalmas nagy értékű áruk szállítására. A biztonságos szállítás feltételeit az ipar garantálja, amely különféle szállító járműveket és csomagoló anyagokat fejlesztett ki, a kétsoros nyitott kocsiktól a nagy értékű járművek szállítására szolgáló zárt konténerekig.
Eltűntek a luxusautók a selyemútról
A nagy autógyártók, amelyek korábban a Kína és Európa közötti vasúti árufuvarozás kiszámítható ügyfelei voltak, most sorra elhagyják az Oroszországon át vezető selyemutat. A BMW-n és az Audin kívül a Porsche is leállította az új gépkocsik szállítását a hagyományos eurázsiai folyosón. Van, aki hajóra rakodja az árut, mások továbbra is vasúton, a középső folyosón juttatják el Kínába.
Úgy tűnik azonban, hogy több nagy ügyfél mostanra, ha nem is teljes mértékben, de visszatért a tengeri szállításhoz. A BMW arról számolt be a kínai Global Timesnak, hogy jelenlegi szállítási modellje: vonattal a németországi Bremerhaven kikötőbe, onnan pedig hajóval Kínába. Az Audi pedig azt közölte, hogy kombinált szárazföldi és tengeri árufuvarozást vesz igénybe a Románián és a Fekete-tengeren áthaladó, úgynevezett középső folyosón keresztül. Ez
az útvonal átszeli a Kaszpi-tengert is, de jellemzően vasúti teherszállítási útvonal, amely az ukrajnai háború kitörése óta egyre népszerűbb.
A Volvo, amely ugyancsak nagy felhasználó volt, már a háború kezdete előtt kivonult a selyemútról. A gyártó a szolgáltatás drámai költségnövekedését jelölte meg okként. Ez tavaly októberben történt, amikor a vasúton túl magasak voltak az árak és nagy volt a zsúfoltság.
Az autógyártók nincsenek egyedül azzal, hogy kivonulnak az Oroszországon áthaladó fő vasúti szállítási útvonalról.
Az IKEA és a HP is kiszervezte tranzitjait a selyemútról.
Az orosz területen történő szállítás túl kockázatos, gyakran nem vállalják a biztosítótársaságok, vagy erkölcsi okokból nem kívánatos. A BMW korábban közölte, hogy leállítja az autók exportját Oroszországba, és leállítja a gyártást is az országban. Hasonlóan átalakítja magyarországi gyártási tevékenységét az Audi is, mivel a Győrben gyártott járművek szállítási útvonala óhatatlanul Ukrajnán keresztül vezetne.
Az orosz transzszibériai vasút helyett kényszerűségből egyre több megbízó és szállítmányozó cég választja az úgynevezett középső folyosót, amely Oroszországtól délre halad Kína és Németország között. A CEVA Logistics a területre belépő vállalatok legújabb tagja. A kínai Hszian és a németországi Duisburg közötti új szolgáltatással a logisztikai cég májustól heti indulást kínál. A szállítmányozó már elindította az első két vonatát. Az első szerelvény április 21-én indult, 44 konténerrel, míg a második április 29-én követte.
Az új szolgáltatás átfutási ideje körülbelül 30-35 nap, tíz nappal kevesebb, mint az óceáni szállításé, de szinte azonos költséggel.
A CEVA középső folyosó útvonala a kínai Hszianból indul. Miután Dostykban átlépték a kazah határt, a vonatok Aktau kikötőjébe utaznak, ahol az azerbajdzsáni bakui kikötőbe tartó hajókra rakodnak át. Utána Bakuból a grúziai Poti kikötőjébe vasúton megy a szállítmány. Potitól az ügyfeleknek választási lehetőségük van. Dönthetnek hajóút mellett a Fekete-tengeren keresztül a romániai Constanta kikötőjébe vagy közúton Isztambulba. Constantából és Isztambulból a rakomány vasúton haladhat tovább Budapesten át, a németországi Duisburgig.
További Gazdaság híreink
Borítókép: A középső folyosón vonaton, hajón és közúton utaznak a konténerek (Fotó: Magyar Nemzet/Éberling András)
A téma legfrissebb hírei
Tovább az összes cikkhezFélelmetes hanyatlásba kezdett Németország
Akkora a baj, hogy magával ránthatja Európát.
Pályamódosítást hoz az akcióterv
A gazdasági növekedést magasabb és hosszú ideig fenntartható pályára tudjuk állítani.
A bankok már kínálják a munkáshitelt, elfogadták a költségvetést
Ez történt a héten a gazdaságban.
A MOHU ismertette az új lomtalanítási rendszer részleteit
A cél az, hogy a képződő hulladék a lehető legnagyobb arányban nyersanyagként hasznosuljon újra.
Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!
- Iratkozzon fel hírlevelünkre
- Csatlakozzon hozzánk Facebookon és Twitteren
- Kövesse csatornáinkat Instagrammon, Videán, YouTube-on és RSS-en
A MOHU ismertette az új lomtalanítási rendszer részleteit
Félelem uralkodik Magdeburgban – exkluzívan nyilatkozott egy helyi magyar nő a lapunknak
Vörös riasztást kapott minden Gmail-felhasználó: azonnal törölni kell ezt a 3 e-mailt!
Zelenszkij kinevezte Ukrajna budapesti nagykövetét, akit „a lövészárkok professzoraként” emlegetnek – de ki is ő valójában?
Szakított a párjával, egy hét alatt rengeteget fogyott a TV2 sztárja
Itt a bejelentés: kiderült, hogyan juthatott be a térre a terrortámadás elkövetője Magdeburgban – térképen mutatjuk!
Zelenszkijnek felelnie kell az ukrán népirtásért
Döbbenet, ami az NB II-ben 2024 őszén történt
Elon Musk durván bírálta Scholzot a magdeburgi brutális terrortámadás miatt
Megingott a Guardiolába vetett bizalom? Haaland válaszolt
Putyin bejelentést tett a harmadik világháborúról
Néhány hónap múlva jogerős ítélet születhet az egyik legrejtélyesebb alvilági leszámolás ügyében
Címoldalról ajánljuk
Tovább az összes cikkhezFélelmetes hanyatlásba kezdett Németország
Akkora a baj, hogy magával ránthatja Európát.
Pályamódosítást hoz az akcióterv
A gazdasági növekedést magasabb és hosszú ideig fenntartható pályára tudjuk állítani.
A bankok már kínálják a munkáshitelt, elfogadták a költségvetést
Ez történt a héten a gazdaságban.
A MOHU ismertette az új lomtalanítási rendszer részleteit
A cél az, hogy a képződő hulladék a lehető legnagyobb arányban nyersanyagként hasznosuljon újra.