Visszatértek tavaszra a vendégek az az éttermekbe, de a többségük továbbra is kerüli a tömeget, és inkább a minőségi szolgáltatások iránti igény került előtérbe – derül ki az Éttermek éjszakája szervezőinek március–áprilisi felméréséből, amelyben azt vizsgálták, hogy mennyire változtak meg az étterembe járás és a házhoz rendelés szokásai a vendéglátóhelyek újranyitása után egy évvel.
Ebben rámutatnak, hogy
a helyszíni fogyasztás fellendülése mellett megmaradt a házhoz szállítások iránti kereslet is a vendégek körében:
a válaszadók közel hatvan százaléka továbbra is ott rendeli a készételeket, ahol a pandémia időszakában. Emiatt számos étterem megtartotta a bezárások időszakában bevezetett kényelmi szolgáltatást, azaz a házhoz rendelést a kínálatában a hagyományos étkezőhelyi kiszolgálás mellett.
A kutatásból az is kiderül, hogy a vendéglők látogatóinak nagyobb része a családjával vagy a párjával keresi fel az üzleteket, jellemzően havonta, negyedévente. A magyarok körében mostanában kevésbé jellemző, hogy nagyobb baráti társasággal költsenek el egy vacsorát valamely vendéglátóipari egységben, aminek az lehet az oka, hogy
a koronavírus-járvány ideje alatt némileg visszaszorultak a személyes baráti találkozók, legalábbis a nyilvános helyeken.
Étteremlátogatás előtt az emberek csaknem teljes egészében megtervezik, hova térjenek be: 93 százalékuk előre tájékozódik a helyről, illetve az ott kínált akciókról, a jellemző kínálatról – állapítja meg a felmérés, amely ugyanakkor kiemeli, hogy az akciók jelentősége mostanra csökkent, helyette fontosabb lett, hogy milyen a konyha és a kiszolgálás.
Az étteremlátogatók 67 százaléka manapság hajlandó magasabb árat fizetni a színvonalas szolgáltatásért.
A hely kiválasztásában a többségnél a közösségi médiában és az éttermi weboldalakon található ételfotók és videók játszanak döntő szerepet, emellett fontosak mások ajánlásai is, közvetlenül vagy a fórumokból.
– Összességében megállapítható, hogy a visszatérő étteremlátogatási kedv mellett a jó ár-érték arány továbbra is a legfontosabb.
A vendégek hajlandók magasabb végszámlát is kifizetni egy‐egy jó élményért és a minőségért, a kiszállítások esetén is
– összegezte a tapasztalatokat Balla‐ Seethaler Tamás, az idén május 26. és 29. között soron következő Éttermek éjszakájának főszervezője.
Borítókép: Az élmény fontosabb az akcióknál a vendéglátóhelyeken (Fotó: Havran Zoltán)