A német autópálya, az Autobahn fogalom és egyedi jelenség. Nemcsak azért, mert Németországban található Európa egyetlen és utolsó, sebességkorlátozás nélküli gyorsforgalmi hálózata. Aki hasonlóra vágyik, annak Haitire, Nepálba vagy Észak-Koreába kell utaznia.
Azok a jómódúak, akiknek méregdrága autójuk végsebességének kipróbálásához nem megfelelő környezet a 130-ra korlátozott sztráda, szívesen kerülnek egyet, hogy büntetés veszélye nélkül nyomhassák a padlóig a gázt.
Így tett a cseh milliárdos, aki nemcsak megcselekedte a fentieket, de az eseményt videóval dokumentálta, amit megosztott egy közösségi portálon. A hatóságok pedig feljelentést tettek az óránként 417 kilométeres sebességgel közlekedő szupersportkocsi vezetője ellen. A német ügyészség a közfelháborodás ellenére elutasította a feljelentést.
Kétszáz lóerős családi autók
Az eset mindenesetre rávilágított, hogy a magas színvonalon megépített gyorsforgalmi út alkalmas az általánosan használt 130-as tempó duplájának, sőt akár triplájának a menedzselésére is. Az ipar pedig képes előállítani olyan járműveket, amelyek kihasználják ezeket a lehetőségeket. A német személyautópark meghökkentően nagy részét, normál családi autókat szereltek 200 lóerőnél erősebb motorral, és a végsebességet számos modellnél elektronikusan korlátozzák.

Merthogy van még egy tényező, ami a nagy sebességű autózásnak akadálya lehet: ez maga az ember, aki nem mindig képes vagy hajlandó visszafogni a technikát. Az Autobahn ebben is mintaadó, bár az európai országokban egyre több autópálya található, a közlekedési morál ezzel nem feltétlenül tart lépést.
A német autópályákon azonban természetes, hogy az, aki megelégszik a szokásos sebességgel, félrehúzódik, utat ad azoknak, akik kihasználják az autójukban rejlő képességeket. Ez utóbbinak is van kultúrája, hagyománya.
Mindezeket tudni kell, hogy megértsük, miért lett központi kérdés a legutóbbi német szövetségi választások kampányában a Tempolimit témája, és más hangsúlyokkal miért került elő ismét, amikor Európa energiaellátása forog kockán. Az autópályákon bevezetendő általános sebességkorlátozás ugyanis csökkenthetné a németországi üzemanyag-fogyasztást, és ezáltal a nyersolaj és az olajtermékek importjának szükségességét is. Ez pedig segíthetne az orosz energiaellátás-függőség csökkentésében – olvasható a Tagesschau.de portálon.