Az elmúlt sok évtized alatt a német Autobahn-hálózat közhasznú nemzeti infrastruktúrából kulturális jelképpé is vált, amely számos művészt ihletett meg valamilyen formában, albumok készültek róla, szuvenírek ábrázolják, sőt Dublinban egy kocsmát is elneveztek róla. Legendák övezik, a németeknek eléggé sajátos a viszonyuk hozzá. De ami a legfontosabb, néhol azért van rajta kötelező sebességkorlátozás.
A legsűrűbb hálózat
A kezdetekre visszatekintve: az autópálya nem a nemzetiszocialista Németország találmánya. A nagyvárosokat összekötő gyorsforgalmi utak építésének ötlete az első világháború után létrejövő weimari köztársaságban (1919–1933) született meg. Az első autópálya Köln és Bonn között épült meg, 1932-ben fejezték be – ez még ma is létezik, része az 555-ös számú Autobahnnak. Adolf Hitler 1933-as hatalomra jutása után politikai célokra használta a létesítményt, s megbízta Fritz Todtot a jövendő autópálya-rendszerének főfelügyeletével. Todt állt a munkahelyteremtési program mögött is, amellyel az állásnélküliséget akarták megszüntetni Németországban – a propaganda számára így jól jött az útépítési program. A munkások az építési terület mellett emelt táborokban laktak, ám egy részük nem önszántából vett részt a munkálatokban, hanem besorozta őket a Birodalmi Munkaügyi Szolgálat – így könnyebben ment a munkanélküliségi nyilvántartásba vettek számának csökkentése.
A hálózatbővítés eredménye eleinte sovány volt, ám lendületet vett, miután 1939-ben kitört a második világháború – kényszermunkásokat és a koncentrációs táborokban fogva tartott rabok ezreit irányították az építkezésekre, akik meglehetősen mostoha munkakörülmények között dolgoztak. Erre az intézkedésre már csak azért is szükség volt, mert a „normális” munkásokat elvitték katonának. 1942-re, amikor már kezdett megfordulni a háború menete, a tervezett húszezer kilométernyi autóútból még csak 3800 kilométer valósult meg. A háború után a Nyugat-Németországban maradt autópályákat rövidesen kijavították és újból átadták a forgalomnak, s az ötvenes években a bővítési program is elkezdődött. A hidegháború alatt az autópálya bizonyos szakaszait repülőgépek fogadására is alkalmassá tették, hogy a szövetséges csapatok használhassák egy esetleges szovjet invázió esetén – emlékeztet a CNN.