Csúcsra járatják Záhonyt a gabonavonatok

Az ukrán vasút nem tud a jelenleginél több gabonát külföldre szállítani, holott a raktárakban húszmillió tonna szemes termény vár arra, hogy vagonba rakják. A Rail Cargo Hungaria magyar áruszállító Záhonyban többszörösére emelte az ukrán gabona tranzitját, azonban ennek határt szab az átrakók áteresztő képessége és a kocsik száma.

2022. 06. 18. 8:40
Czérna Attila
Eperjeske, 2012. július 12. Czérna Attila figyeli a gépek mozgását az eperjeskei átrakóállomás vasérczúzdájának tetején. Az eltérő nyomtávú vasúti rendszerek találkozásánál kiépített záhonyi átrakókörzet Magyarország legnagyobb árumennyiséget átbocsátó vasúti komplexuma, mely évente mintegy 4-5 millió árutonna kapacitással üzemel. A 2007 óta a Záhony-Port Zrt. Vasútvállalat által üzemeltetett, 84 négyzetkilométer kiterjedésű komplexum Európa egyik legnagyobb terminálja. MTI Fotó: Máthé Zoltán Fotó: Máthé Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az ukrán vasút, az Ukrzaliznica elérte gabonaszállítási képessége határát, közölte Olekszandr Kamisin, a vasúttársaság elnöke – áll az ukrán Urm.media hírében. Az ukrán vasúttársaság vezetője azt nyilatkozta, hogy a vállalat májusban 807 ezer tonna gabonát szállított, ami 20,4 százalékkal több, mint áprilisban volt. Ennél többre azonban jelenleg a cég nem képes. A kapacitás növelése csakis a szomszédos országok segítségével lehetséges. Már zajlanak tárgyalások a lengyelekkel, hogy engedélyezzék saját vonalaikon a szemes terményt szállító vagonok közlekedését. Valamint ahol csak mód van rá, ukrán területen építenek európai normál nyomtávú vasútvonalakat. 

Az ukrajnai magtárakban jelenleg mintegy húszmillió tonna, korábbi évekből származó gabonát tárolnak. Havonta legalább ötmillió tonnát kellene exportálni, ám a jelenlegi szállítási eszközökkel csupán 1,2 millió tonnát tudnak külföldre juttatni.

Magyar oldalon a hazai gabonafuvarozás háromnegyedét végző Rail Cargo Hungaria (RCH) közreműködésével jut el az ukrán gabona külföldi rendeltetési helyére. Ukrán részről akár évi ötmillió tonna gabona magyarországi továbbítására is lenne igény. Az RCH és a Rail Cargo Logistics-Hungaria (RCL-HU) újfajta megoldásokon dolgozik annak érdekében, hogy eleget tegyenek a megnövekedett igényeknek – közölte lapunkkal a társaság.

A Rail Cargo logisztikai központja. Fotó: Éberling András

Az eddigi erőfeszítéseknek köszönhetően 

idén áprilisban többszörösére növekedett a vasúton továbbított ukrán gabona magyarországi tranzitforgalma az elmúlt év azonos időszakához képest.

A szállítások további erősödésének csak az átrakási kapacitás, valamint a rendelkezésre álló vasúti kocsik száma szab határt. Eddig átlagosan heti 11 ezer tonna szemes termény érkezett Záhonyon keresztül Ukrajnából. A társaság az első öt hónapban összesen 95 ezer ötszáz tonna gabona továbbítását szervezte meg. Az átrakási kapacitások csúcsra járatása mellett a fuvarozott mennyiségek további növelését az úgynevezett tengelyátszereléses technológia bekapcsolása teszi lehetővé: július 1-jétől hetente egy-egy ukrán, széles kocsikból álló szerelvény már így lépi át a határt. A gabonafuvarok rendeltetési helye döntően Olaszország. 

A Rail Cargo Hungaria a mostani eseti üzletek miatt Záhony körzetében nem tervez olyan beruházást, amely másfél évnél hosszabb időre szól, ugyanis 

hosszú távon nem gazdaságos gabonát Ukrajnából Záhonyon át Konstanca fekete-tengeri kikötőjébe szállítani.

A hazai fuvarozó szerint a megnövekedett igények teljesítéséhez rövid távon érdemes további, korábban meglévő kapacitásokat visszahozni, emellett sürgős szükség lenne a vasúti infrastruktúra fejlesztésére.

Borítókép: Átrakó berendezés a záhonyi körzetben, Eperjeskén (Fotó: MTI/Máthé Zoltán)



 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.