Az ukrán vasút, az Ukrzaliznica elérte gabonaszállítási képessége határát, közölte Olekszandr Kamisin, a vasúttársaság elnöke – áll az ukrán Urm.media hírében. Az ukrán vasúttársaság vezetője azt nyilatkozta, hogy a vállalat májusban 807 ezer tonna gabonát szállított, ami 20,4 százalékkal több, mint áprilisban volt. Ennél többre azonban jelenleg a cég nem képes. A kapacitás növelése csakis a szomszédos országok segítségével lehetséges. Már zajlanak tárgyalások a lengyelekkel, hogy engedélyezzék saját vonalaikon a szemes terményt szállító vagonok közlekedését. Valamint ahol csak mód van rá, ukrán területen építenek európai normál nyomtávú vasútvonalakat.
Az ukrajnai magtárakban jelenleg mintegy húszmillió tonna, korábbi évekből származó gabonát tárolnak. Havonta legalább ötmillió tonnát kellene exportálni, ám a jelenlegi szállítási eszközökkel csupán 1,2 millió tonnát tudnak külföldre juttatni.
Magyar oldalon a hazai gabonafuvarozás háromnegyedét végző Rail Cargo Hungaria (RCH) közreműködésével jut el az ukrán gabona külföldi rendeltetési helyére. Ukrán részről akár évi ötmillió tonna gabona magyarországi továbbítására is lenne igény. Az RCH és a Rail Cargo Logistics-Hungaria (RCL-HU) újfajta megoldásokon dolgozik annak érdekében, hogy eleget tegyenek a megnövekedett igényeknek – közölte lapunkkal a társaság.
Az eddigi erőfeszítéseknek köszönhetően
idén áprilisban többszörösére növekedett a vasúton továbbított ukrán gabona magyarországi tranzitforgalma az elmúlt év azonos időszakához képest.
A szállítások további erősödésének csak az átrakási kapacitás, valamint a rendelkezésre álló vasúti kocsik száma szab határt. Eddig átlagosan heti 11 ezer tonna szemes termény érkezett Záhonyon keresztül Ukrajnából. A társaság az első öt hónapban összesen 95 ezer ötszáz tonna gabona továbbítását szervezte meg. Az átrakási kapacitások csúcsra járatása mellett a fuvarozott mennyiségek további növelését az úgynevezett tengelyátszereléses technológia bekapcsolása teszi lehetővé: július 1-jétől hetente egy-egy ukrán, széles kocsikból álló szerelvény már így lépi át a határt. A gabonafuvarok rendeltetési helye döntően Olaszország.
A Rail Cargo Hungaria a mostani eseti üzletek miatt Záhony körzetében nem tervez olyan beruházást, amely másfél évnél hosszabb időre szól, ugyanis
hosszú távon nem gazdaságos gabonát Ukrajnából Záhonyon át Konstanca fekete-tengeri kikötőjébe szállítani.
A hazai fuvarozó szerint a megnövekedett igények teljesítéséhez rövid távon érdemes további, korábban meglévő kapacitásokat visszahozni, emellett sürgős szükség lenne a vasúti infrastruktúra fejlesztésére.
Borítókép: Átrakó berendezés a záhonyi körzetben, Eperjeskén (Fotó: MTI/Máthé Zoltán)