Nincs felesleges lassítás vagy megállás

Mivel az energiaárak májusban ismét rekordmagasságokat értek el, a vasúti árufuvarozóknak új kihívásokkal kell szembenézniük. Minden egyes felesleges lassítás, megállás meglátszik az energiaszámlán, és egyes országokban már-már vonzóbb dízelmozdonyt használni, mint elektromosat.

Jámbor
2022. 06. 08. 21:23
2022.02.10. Budapest E-kamion Kigördült Magyarország első elektromos meghajtású konténerszállító kamionja a METRANS csepeli vasúti termináljáról. Fotó: Kurucz Árpád (KA) MAgyar Nemzet Fotó: Kurucz Árpád
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A magas kereslet és az ukrajnai háború következtében idén meredeken emelkedtek az energiaárak. Az EU döntése az orosz olajimport korlátozására várhatóan további nyomást gyakorol az energia költségére az év második felében. Ez hatással van a dízelolaj árára is, de az áram közvetlenül együtt mozdul az emelkedő energiaárral. A vasúti árufuvarozási ágazat mindkettő következményeivel szembesül.

Egyes országokban, mint például Magyarországon és Németországban olyan magas elektromos vontatási árak alakultak ki, hogy jelenleg vonzóbb lehet dízelmozdony alkalmazása, mint a korszerű és energiatakarékos villanymozdonyé. Ez nem jelenti azt, hogy a vasúttársaságok félretennék a villamos vontatást – mondta a Railfreight.com kérdésére Luuk von Meijenfeldt, a NexRail mozdonylízingcég vezérigazgatója. A dízelek ugyanis gyakran olyan régiek, hogy már nem működtethetők hatékonyan. Ugyanakkor az jól látható, hogy az energiaköltség kezd sokkal nagyobb szerepet játszani a vontatóeszköz kiválasztásában, mint korábban. 

 

A magyar cargoszolgáltatók négyszeres vontatási árakkal szembesülnek. Fotó: Éberling András

Magyarországon is nagy a villamosenergia-árak emelkedése, így a vasúti árufuvarozók felismerték, hogy hatékonyabbnak kell lenniük. 

– Az áramköltségek megnégyszereződése miatt minden nem tervezett leállás, lassítás, sebességkorlátozás miatti gyorsítás a korábbinál jóval költségesebb a vasúttársaságok számára

– mondta a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület képviselője a szakportálnak.

Egyes közlekedési elemzők arra számítanak, hogy a továbbra is magas energiaáraknak indirekt módon pozitív hatásuk is lehet. A magas olajár drámai elmozdulást okoz a szállításban, és az áru egy része a közútról átáramlik a vasútra, mivel az a technológia jobb hatékonyságot és alacsonyabb károsanyag-kibocsátást tesz lehetővé.

Az előttünk álló kihívások ellenére jelentős lehetőségeket is látott Fatih Birol, a Nemzetközi Energia Ügynökség (IEA) ügyvezető igazgatója. A szakember kiemelte, hogy 

a vasút használata jelentős előnyökkel járhat az energiaszektor és a környezet számára.

Az energiaforrások diverzifikálásával és a hatékonyabb mobilitás biztosításával a vasút csökkentheti a közlekedési szektor energiafogyasztását, valamint mérsékelheti a szén-dioxid és a szennyezőanyagok lokális kibocsátását.

Borítókép: A magas energiaárak miatt a vasúti áruszállító cégek új megoldásokat keresnek (Fotó: Kurucz Árpád)
 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.