Lemondott a Volkswagen eddigi vezérigazgatója, Herbert Diess, a helyére lépő Porsche-vezér, Oliver Blume szeptember 1-jén veszi át a helyét – tette közzé a Wirtschaftswoche.de. A váltás ténye is váratlanul jött, a módja is furcsa: Herbert Diessnek sok konfliktusa volt a VW-csoporton belül, de vezetői megbízatását nemrég hosszabbították meg két évvel. Senki nem számított a távozására, arra pedig végképp nem, hogy Oliver Blume veszi át a székét, méghozzá viharos gyorsasággal. Blume-nak ugyanis éppen szeptemberben kell tőzsdére vinnie a Porschét, ami nagy feladat, és sok múlik a sikerességén.
A sajtóban a hétvégi bejelentés óta sok találgatás és vélemény jelent meg. Az egyik szerint Oliver Blume Porsche-főnökkel
csapatjátékos váltja a magányos farkast, Herbert Diess-t a VW élén.
Blume szinte minden interjújában megemlítette, hogy mennyire fontos számára az alkalmazottak bevonása. És pontosan ez az, amit most a Volkswagen vezetőjeként várnak tőle, Herbert Diess ugyanis gyakran konfrontatív volt a szakszervezetekkel szemben.
A távozó vezető neve bizonyára fennmarad a márka és az ipar emlékezetében, hiszen tabukat döntögetve igyekezett a VW-ból elektromosautó gyártó vállalatot csinálni. Nem titkolta, hogy ebben példaképe a Tesla és Elon Musk. Annak idején, 2020 szeptemberében lapunk is beszámolt róla, hogy a Tesla első emberét titkos találkozóra hívta Wolfsburg repülőterére, ahol közösen próbakört tettek a VW első teljesen elektromos modelljével, ID.3-mal. Az eseményről készült videót mindkét menedzser közzétette közösségi oldalán. A pletykák arról szóltak, hogy Musk ajánlatot is tett Diess-nek, legyen a Tesla egyik vezetője.
Musk igazi médiajelenség, ért hozzá, hogy gyűjtsön követőket és elvakult rajongókat. Diessnek azonban a VW sok évtizedes struktúráival, hagyományaival, látásmódjával, valamint a szakszervezetekkel kellett megvívnia a harcait. Jómódú megrendelők számára gyártani különleges képességekkel rendelkező, és meglehetősen drága autókat, az nem a magyarul Népautó nevű márka szokásos programja.
Az Audi, a Mercedes, a Volvo vállalhatja, hogy a jómódúaknak gyárt autókat, de a VW-nak, a Skodának átlagpolgárok átlagos képességű autóit kell kirakniuk a kirakatba. Herbert Diess küldetése tehát sokszorosan nehéz volt.
Utódja, Oliver Blume magas, jó megjelenésű 54 éves férfi, aki a Porsche autóival luxusterméket képvisel, ugyanakkor semmiképpen sem tűnik elitistának vagy arrogánsnak. A gépészmérnöki diplomával rendelkező szakember az Audi, a Seat és a Volkswagen márka színeiben dolgozott a termelésben, mielőtt 2015-ben a sportautó-gyártó vezérigazgatója lett. Három évvel később bekerült a csoport igazgatótanácsába, ahol többek közt a Bugatti és a Bentley luxusmárkákért is felelt.
A 16 százalékos megtérüléssel a Porsche nemcsak a legnyereségesebb német autógyártó, hanem a wolfsburgi konszern pénznyomdája is.
Porsche-főnökként Blume őrzi a koronaékszert, a VW-t alapító Porsche és Piech családok szeme fényét. Azt azonban nem látni előre, hogy Blume hogyan kezeli majd a konfliktusokat a VW-csoport szakszervezeteivel és magabiztos üzemi tanácsával.
A Porsche-főnök legnagyobb feladata az elmúlt években az volt, hogy a sok száz lóerős motorokkal felszerelt modellek gyártóját átvezesse a klímabarát elektromos hajtások korába. Ugyanakkor
meg szeretné tartani a belsőégésű motort is. Ebből a célból a Porsche a Siemens Energyvel és egy energiaszolgáltatóval közösen egy olyan dél-amerikai üzembe fektetett be, amely szélerőműveket használ fel zöldhidrogén és szintetikus üzemanyag előállítására.
A nagy termelési volumen elérése érdekében a Blume a légi és hajózási iparágak ügyfeleit szeretné szövetségesként megnyerni. Talán éppen azért választották a tulajdonosok a Porsche-főnököt Diess-szel szemben, mert szélesebb spektrumban gondolkodik a zöldátmenetről. A távozó vezető köztudottan teljes mértékben az akkumulátoros elektromosság mellett kötelezte el magát.
Borítókép: Szerelőszalag a VW wolfsburgi gyárában (Fotó: AFP/Swen Pförtner)