Állami segítségre vár a Dunaferr

Pénteken leállt az acélgyártás a dunaújvárosi vállalatnál.

Magyar Nemzet
2022. 09. 18. 16:38
null
Dunaújváros, 2021. augusztus 7. Az ISD Dunaferr Zrt. a köztudatban a Dunai Vasmû - az 1950-es években létrehozott kohászati-gépészeti komplexum - fõbejárata a Vasmû tér 1-3. szám alatt. A dunaújvárosi székhelyû ISD DUNAFERR társaságcsoport Magyarország egyik legnagyobb ipari termelõ vállalata, amely melegen hengerelt, pácolt, hidegen hengerelt, horganyzott szalagokat és táblalemezeket, valamint nyitott és zárt hidegen hajlított idomacélokat gyárt elsõsorban gépipari, jármûipari, építõipari termékekhez, acélszerkezetek, háztartási berendezések és egyéb alkatrészek elõállításához. MTVA/Bizományosi: Faludi Imre *************************** Kedves Felhasználó! Ez a fotó nem a Duna Médiaszolgáltató Zrt./MTI által készített és kiadott fényképfelvétel, így harmadik személy által támasztott bárminemû – különösen szerzõi jogi, szomszédos jogi és személyiségi jogi – igényért a fotó szerzõje/jogutódja közvetlenül maga áll helyt, az MTVA felelõssége e körben kizárt. Fotó: Faludi Imre
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az energiaválság és az acélpiaci pangás következtében kritikus lépésre kényszerült a Dunaferr, az egyik nagyolvasztó hetekkel ezelőtti leállítása után pénteken leállította másik nagyolvasztóját is a magyar acélgyártó társaság – derül ki a vállalat mai közleményéből.

A leállás közvetlen oka, hogy a nélkülözhetetlen alapanyag, a koksz beszállítását évtizedek óta végző partner, a Donau Brennstoffkontor GmbH (DBK) váratlanul megtagadta a szállítást. A kényszerű leállás miatt a vállalat nem tud nyersvasat és acélt gyártani. A Dunaferr értékelése szerint túlélésének egyetlen esélye az, ha a termelést fent tudja tartani, és rövid távon újra tudja indítani a nagyolvasztóit, mert a hosszabb leállás – elsősorban az újraindulás műszaki kockázatai és költségei miatt – ellehetetlenítené működését. Az egyetlen megoldás az lehet, ha a szükséges mennyiségű és minőségű koksz beszállítását legkésőbb egy héten belül újraindítja a DBK, míg közép- és hosszabb távon az iparági krízishelyzetben a túlélés egyetlen lehetőségét az állami beavatkozásban látja a vállalat – írják.

A kormányzat időközben elkezdte a nagy iparvállalatok – így a Dunaferr – számára is segítséget jelentő támogatás kereteinek kidolgozását. 

 

A gyármentő program elsősorban az energiaár-csökkentő intézkedések és bértámogatások, valamint  adókedvezmények vagy a konkurensek által külföldről behozott termékekre kivetett magasabb „védővámok” útján segíthet. A kiutat az acélipari vállalatnak is a kormányzati intézkedések lehető leggyorsabb bevezetése jelentheti. 

 

A vállalat azt is részletezi a közleményben, hogy mi vezetett a jelenlegi helyzethez. Az orosz–ukrán háború februári kitörésekor az acélpiacon jelentős kereslet volt, és a legtöbb vállalat teljesen feltöltötte készleteit. Ennek következtében a háború kitörése után az európai piacon a kereslet elapadt, és a késztermékek árai drasztikusan visszaestek. A melegen hengerelt acéltekercs ára 2022. február és augusztus között 25 százalékkal csökkent. Mindeközben az energiaárak soha nem látott módon emelkedtek: a 2022 júliusában 270 eurós megawattóránkénti villamosenergia-ár augusztusra két és félszeresére, megawattóránként 700 euró fölé emelkedett. A földgáz ára pedig másfél év alatt több mint tízszeresére drágult. 

 

Ahhoz, hogy ezt a drasztikus energiaár-növekedést képes legyen kigazdálkodni, a vállalatnak egy tonna melegen hengerelt acélterméket 1200-1300 eurós áron kellene értékesítenie, miközben a jelenlegi 750 eurós tonnánkénti piaci ár ettől jelentősen elmarad.

 

A körülményekre jellemző, hogy az elmúlt időszakban volt olyan nap az energiatőzsdéken, amikor néhány óra alatt 240 százalékkal emelkedett a villamos energia ára. Ezt a hatalmas terhet és bizonytalanságot az acéliparhoz hasonló energiaigényes iparágak képtelenek egyedül kezelni. Éppen ezért is siettek számos országban az ipar gerincét jelentő acélgyárak segítségére a kormányzati szereplők, és itthon is ennek megfelelően kezdődtek meg a tárgyalások az iparág és a kormányzati szakemberek között.

A Dunaferr sorsa és ezzel a régióban több ezer család megélhetése a következő egy hétben dőlhet el – zárja a közlést a vállalat. 

Borítókép: A Dunaferr dunaújvárosi gyára (Fotó: MTVA Bizományosi/Faludi Imre)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.