Elképesztő magasságokban a tejtermékek ára

Repkednek az árak a tejtermékek piacán, az alapanyag, vagyis a nyers tej árának drasztikus emelkedése és a feldolgozók egyéb költségelemeinek drágulása a boltok kínálatában is megmutatkozik – írta a Vg.hu. A vásárlók ma már csak az élelmiszerárstoppal érintett 2,8 százalékos UHT tejhez juthatnak hozzá tavalyi áron, míg például a trappista sajtért dupla árat kell fizetniük.

Magyar Nemzet
2022. 10. 29. 10:01
null
Hajdúböszörmény, 2018. június 30. Félkör alakú sajtot rak a polcra a társaság egyik dolgozója. A Kõröstej Kft. Hajdúböszörményi Üzemében napi 250.000 liter tejet dolgoznak fel és gyártanak belõle nagyrészt kashkaval és trappista sajtot. A társaság hajdúböszörményi üzemébe nagyüzemek, mezõgazdasági vállalkozások és õstermelõk szállítják a tejet. MTVA/Bizományosi: Oláh Tibor *************************** Kedves Felhasználó! Ez a fotó nem a Duna Médiaszolgáltató Zrt./MTI által készített és kiadott fényképfelvétel, így harmadik személy által támasztott bárminemû – különösen szerzõi jogi, szomszédos jogi és személyiségi jogi – igényért a fotó készítõje közvetlenül maga áll helyt, az MTVA felelõssége e körben kizárt. Fotó: Oláh Tibor
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hétről hétre drágább tejtermékekkel találkozhatnak a vásárlók a boltokban – írta a Vg.hu. A cikk szerint az elképesztő mértékű áremelkedés hátterében a rekordszintre került nyers tej ára, illetve a feldolgozók egyéb költségeinek emelkedése áll. Az idén az időjárás sem kedvezett a tejtermelésnek, az aszály miatt kiégtek a legelők, a szálastakarmányt is nehezen tudták beszerezni a gazdálkodók, ráadásul a nagy hőség sem tett jót az állománynak.

Az Agrárközgazdasági Intézet jelentése szerint az alapanyag, vagyis a nyers tej termelői ára szeptemberben itthon megközelítette a 193 forintot kilogrammonként, ami igencsak nagy ugrásnak tekinthető az egy évvel korábbi szinthez képest, amikor is a tej átlagára 112 forint környékén mozgott.

A drasztikus mértékű drágulás ugyanakkor nem csak hazánkra jellemző, az egész Európai Unióban hónapok óta felfelé ívelő pályán van a tejpiac, már ami az árakat illeti. Jól jelzi ezt, hogy a belföldi felvásárlási árnál is magasabb szinten vannak az exportárak. A nyers tej mellett a tejszín és a vaj ára is az egekben van. Október közepén az ömlesztett vaj ára 207 százalékkal, a sovány tejporé 106 százalékkal volt magasabb az intervenciós – az Európai Unió által meghatározott legalacsonyabb – árszintnél.

Mindez a fogyasztói árakban is tükröződik. A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint a legnagyobb mértékben a trappista sajt ára nőtt meg, egy év alatt csaknem a duplájára, ugyanakkor nagyon megugrott a túró, a tejföl, a kefir ára is. 

A fogyasztói tejek közül az úgynevezett hosszan friss, vagy ESL tejek drágultak a legjobban, ezeket a termékeket ugyanis nem érinti a kormányzati árstop. A 2,8 százalék zsírtartalmú pasztőrözött ESL tej egy év alatt 62 százalékkal lett drágább, míg az árstopos, 2,8 százalékos UHT tejhez továbbra is a múlt évi áron juthatnak hozzá a vásárlók.

A szakemberek előrejelzése szerint rövid távon jelentős áresés nem várható a tejtermékek piacán. 

Míg korábban rendre attól tartottak a magyar tejágazat szereplői, hogy a külföldi dömpingáru letarolja a hazai piacot, most ilyen fordulatra nem kell számítani. Ahogyan az olcsóbb termékeket kereső vásárlóknak sincs szerencséjük. Míg a korábbi időszakban a növényi zsírral készült termékek – gyakran akár a vevőket megtévesztő módon – vitték a prímet az alacsony árkategóriában, az orosz–ukrán háború miatt gyakorlatilag aranyárban kapható napraforgó- és repceolaj ezen termékek árát is megemelte.

Borítókép: Illusztráció (Fotó: MTI/Oláh Tibor)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.