Átrendeződhet a kártyás fizetések piaca

A július–szeptember közötti időszakban tovább bővült a hazai elektronikus fizetési piac, azonban már látszottak a lassulás jelei. Az OTP Bank statisztikái szerint míg az előző év azonos időszakával összehasonlítva a harmadik negyedévben a tranzakciók száma 20 százalék feletti mértékben bővült, addig – részben az infláció hatására – a tranzakciók értéke harmadával emelkedett.

Magyar Nemzet
2022. 11. 07. 14:51
bankkártyás fizetés
Fotó: Kiss Annamarie/ Hajdú Bihari Napló
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az elektronikus fizetés népszerűsége 2022 első feléhez hasonlóan a harmadik negyedévében is dinamikusan növekedett. Az OTP Bank rendszerében regisztrált tranzakciók száma az előző negyedévhez képest 8,5 százalékkal, éves összehasonlításban 23,6 százalékkal bővült, míg értékük negyedéves szinten közel 9,9, az előző év azonos időszakához képest pedig 35,6 százalékkal emelkedett. Ugyanakkor az OTP Bank szakértői szerint 

a harmadik negyedév kimagasló eredményei már a megváltozott gazdasági környezetről is árulkodnak

– áll a legnagyobb hazai hitelintézet közleményében.

Az idén a lakossághoz áramló év eleji pluszjuttatások, a Szép-kártya felhasználási szabályainak bővítése, majd az emelkedő infláció is hozzájárult a forgalomnövekedéshez. A forint vásárlóerejének romlása nyomán a forgalom értéke július és szeptember között is tovább nőtt, ám a tranzakciók darabszáma közel 10 százalékkal elmaradt a második negyedévhez képest – állapítja meg a legnagyobb hazai hitelintézet. 

A közeli jövőt tekintve az OTP Bank szakértőinek várakozása, hogy a gazdasági válsággal kapcsolatos félelmek, illetve a rezsidíjak emelkedése miatt a lakosság fogyasztása és ezzel együtt a tranzakciók száma is csökkenhet. Mivel azonban a rezsidíjak is kiegyenlíthetőek bankkártyával és az leginkább alapvető élelmiszereket érinti az infláció, az elektronikus fizetési piac jelentős zsugorodása nem valószínűsíthető.

Míg a harmadik negyedévben a nyári, szezonális termináligénylést követően nem következett be ugrásszerű bővülés – éves összehasonlításban 18,4 százalék –, a SimpleBusiness forgalma július és szeptember között jelentősen bővült – éves összehasonlításban a forgalom 207, a tranzakciók száma pedig 186 százalékkal. Utóbbi egyértelműen a SoftPOS funkció bevezetésének hatása, hiszen így a kereskedők már fizikai terminál nélkül, egy mobiltelefonos alkalmazás révén is elfogadhatnak kártyát a fizetéshez.

Az év hátralévő részére a kártyaelfogadói piac növekedési ütemének lassulását, jövőre pedig a korábbi években megszokottnál sokkal konszolidáltabb növekedést prognosztizálnak az OTP Bank szakértői a gazdasági bizonytalanságok nyomán. Sőt valószínűsíthető bizonyos piaci átrendeződés is.

Tapasztalataink alapján sok kereskedőnél alapszolgáltatás lett a kártyaelfogadás, a puszta lehetőségen túl egyre több cég igényli, hogy stabil, akár 24 órában megbízhatóan működő rendszer álljon az elektronikus fizetés mögött, hogy egy esetleges leállás ne vezessen forgalomvesztéshez. Ezért a jövőben még inkább felértékelődhet a kártyaelfogadáshoz kapcsolódó hozzáadott érték és kiegészítő szolgáltatások szerepe 

– mondta az OTP Bank kártyaelfogadási szolgáltatás és ATM-menedzsment vezetője. 

Hideg Noémi a 30 millió forint feletti éves árbevételű vállalkozásoknak az OTP Csoport POS-terminál igénylését, míg az alacsonyabb forgalmú, 30 millió forint éves árbevétel alatti vállalkozások számára a SimpleBusiness mobilalkalmazás használatát javasolja. Az applikációval többféle elektronikus fizetési lehetőség is felkínálható a vásárlóknak, mivel a bankkártyás mellett lehetővé teszi az azonnali fizetés lehetőségét is.
Borítókép: Illusztráció (Fotó: Kiss Annamarie/Hajdú-bihari Napló)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.