Feltartóztathatatlanul közeleg a karácsony, a boltok polcain már ott sorakoznak az ünnepi édességek. A legkeresettebb termékek ilyenkor a csokoládéból készült figurás édességek. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara piaci körképe szerint
az adventi időszakhoz köthető csokimikulásból mintegy 8 millió talál gazdára évente hazánkban.
Bár az üreges csokoládéfigurák népszerűsége évek óta töretlen, a vásárlói szokások folyamatosan változnak. Ez egyrészt a magasabb minőségű termékek, valamint a funkcionális élelmiszerek iránti kereslet élénkülésében is mutatkozik meg. Az elmúlt időszakban az édesipari termékeknél is teret nyert a cukormentes termékek iránti fokozott igény, így egyre több gyártó lép a piacra cukormentes édességgel az adventi időszakban.
A legtöbben még mindig a tejcsokoládéból készült figurákat választják, azonban lassan, de biztosan nő az étcsokoládés termékek iránti kereslet. A kínálat persze ennél jóval szélesebb, a gyártók ebben az évben is számtalan ízvariációval készültek az ünnepi időszakra: üregükben cukorkával töltött, vagy kétrétegű, kétízű vagy akár paleomikulások is helyet kapnak a kínálatban.
A Magyar Édességgyártók Szövetségének kimutatása szerint Magyarországon közel 250 vállalkozás foglalkozik édességgyártással. Tapasztalatok szerint mind a multinacionális, mind a magyar tulajdonú gyártók megtalálják számításukat a szezonális édességek piacán, még a kisebb gyártók is jelentős tételeket tudnak értékesíteni ilyenkor.
Az idei szezonra való felkészülés számos kihívást tartogatott a gyártók számára. Mint szinte minden területen, a csokimikulások esetében is jelentős a gyártáshoz felhasznált alapanyagoknál tapasztalható áremelkedés, a kakaóbab, illetve a cukor drágulása fáj leginkább a feldolgozóknak.
Borítókép: illusztráció (Fotó: Délmagyarország/Karnok Csaba)