Fellendülőben a saját márkás termékek piaca

Fellendülhet a saját márkás termékek forgalma, a vásárlók – az emelkedő élelmiszerárak miatt – igyekeznek minél olcsóbb, de jó minőségű árut választani. Az élelmiszerlánc-biztonsági hivatal szerint az alacsony ár nem mindig jelent rosszabb minőséget, a saját márkás termékek gyártóira ugyanazon előírások vonatkoznak, mint az élelmiszerlánc más szereplőire.

2022. 11. 04. 6:05
Budapest, 2022. február 1. Hatósági áras finomított napraforgó-étolaj a fõvárosi Corvin Plazában található Príma üzletben 2022. február 1-jén. A kormány február 1-jétõl több alapvetõ élelmiszer árát befagyasztja a tavaly október 15-ei szinten. Az élelmiszerárstop célja, hogy megvédje a magyar lakosságot a koronavírus-járvány és az elszabadult európai energiaárak miatt Magyarországra is begyûrûzõ élelmiszerár-növekedéstõl - közölte a Kormányzati Tájékoztatási Központ (KTK). Az élelmiszerárstop 7 terméket érint, ezek: a kristálycukor, a búzafinomliszt, a napraforgó-étolaj, a sertéscomb, a csirkemell, csirke far-hát és a 2,8 százalékos UHT tehéntej. Az árstop 2022. február 1-tõl május 1-ig tart. MTI/Balogh Zoltán Fotó: Balogh Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyre tudatosabban választanak a magyar fogyasztók, a háborús infláció miatt azok is megnézik a termékek árát, akik korábban csak a jól ismert, bevált árukat tették a kosaraikba. Az ár mellett ugyanakkor a minőség iránti igény sem tűnt el. A szakemberek szerint ezért a vásárlók jelentős része a saját márkás termékek felé fordulhat a jövőben. A hazánkban jelen lévő áruházláncok mindegyike rendelkezik valamilyen saját termékcsaláddal, amelynek tagjait az ismert márkatermékeknél sokszor jelentősen alacsonyabb áron kínálják az üzletláncok. A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) szerint a mostani időszakban a hazai élelmiszer-előállítók és forgalmazók elsődleges célja az, hogy a még inkább ár-érzékeny fogyasztókat a lehető legmegfelelőbb módon kiszolgálják.

– Tény, hogy a gyártók a költséghatékonyságot is alapul veszik a termékfejlesztésnél, ezért egy olyan időszakban, ahol az alapanyagok ára és az energiaárak is drasztikusan emelkednek, minden bizonnyal előtérbe kerül majd a kedvezőbb árú termékek előállítása – hívta fel lapunk figyelmét a Nébih.

A hatóság szerint napjainkban nagy hangsúlyt kap a kereskedelmi saját márkás termékek előállítása és forgalmazása, hiszen egyre több fogyasztó keresi ezeket a termékeket a hasonló minőségi tulajdonsággal rendelkező, de magasabb árkategóriájú márkatermékekkel szemben. A hatóság ugyanakkor jelezte, hogy az elérhetőbb áron kínált termék nem feltétlenül silányabb minőségű. – A saját márkás terméket előállító élelmiszer gyártójára sem vonatkoznak más jogszabályok, ahogyan az élelmiszert ellenőrző hatóság felügyeleti szempontjai, ellenőrzési mechanizmusa, eljárási metódusa is változatlan – emelte ki lapunknak küldött válaszában a hivatal.

A Nébih szerint a rossz minőségű élelmiszerek a gazdasági nehézségektől függetlenül bármely időszakban bekerülhetnek a kínálatba, azonban az ilyen esetek feltárásában nemcsak a rendszeres monitoringvizsgálatok segítenek, hanem a tudatos és figyelmes vásárlók által tett közérdekű bejelentések is.

A hatóság ügyfélszolgálatára és zöldszámára érkező fogyasztói panaszok kivizsgálása során az elmúlt időszakban számos kifogásolt minőségű élelmiszerre sikerült rátalálni. Ezekben az esetekben a jogsértés miatt jelentős szankciót kaptak a gyártók. A minőségi kifogások mellett a hamisítás ellen is fokozott erővel küzd a hatóság. A gazdasági előny vagy haszonszerzésre irányuló termékhamisítást kiemelten ellenőrzik a szakemberek, s már az idén is több alkalommal tártak fel ilyen esetet a vizsgálatok.

A hazai élelmiszerpiacon – a gyártók és a forgalmazók körében – idén is számos ellenőrzést végzett a hivatal, az eddigi eredmények és tapasztalatok csak kismértékben térnek el az előző évek során tapasztaltaktól.

A máig eltelt időszakban a legtöbb gond a termékek mikrobiológiai vizsgálata során derült ki, főként a friss és előkészített húsok esetén tártak fel problémát a hatóság szakemberei. Ezt követik a minőségi kifogások, sok esetben ugyanis a vizsgált termékek nem feleltek meg a Magyar Élelmiszerkönyv előírásainak vagy irányelveinek.

A Nébih minden évben több alkalommal szezonális kiemelt ellenőrzési akciót hirdet. Ezek országosan összehangolt, a teljes élelmiszerláncra kiterjedő téli, tavaszi, valamint nyári szezonális élelmiszerlánc-ellenőrzések. Nyáron jellemzően a turisztikai szempontból frekventált helyeken, továbbá rendezvényeken, fesztiválokon, vásárokon működő kereskedelmi és vendéglátó létesítményeket ellenőrzik. Az év végéhez közeledtével hamarosan kezdetét veszi a téli szezonális ellenőrzés is, a vásárok és rendezvények mellett a boltok és a gyártók is számíthatnak a Nébih és a megyei kormányhivatalok szakembereinek látogatására.

Borítókép: Illusztráció (Fotó: MTI/Balogh Zoltán)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.