A hivatal jelezte, hogy a cégek képviselői mindenben támogatták a rendszer elindulását, és megkezdik a teszteléshez szükséges adatok feltöltését.
Emlékeztettek: a GVH és a Gazdaságfejlesztési Minisztérium (GFM) márciusban jelentette be, hogy nemzetközi példák alapján online árfigyelő adatbázist hoz létre, amely lehetővé teszi a vásárlók számára a fogyasztói árak összehasonlítását.
Az árfigyelő adatbázis jelentősen erősíti az átláthatóságot, megismerhetővé teszi a különböző árképzési gyakorlatokat, megakadályozza a túlárazást; hozzájárul a kiskereskedelmi szektorban a piaci verseny fokozásához, illetve ahhoz, hogy az év végére egy számjegyűre mérséklődjön az infláció − írták.
Az árfigyelő adatbázisa kezdetben több mint 60 termékkategória élelmiszereinek árát fogja tartalmazni, többek közt: sertéscomb, fehér kenyér, 1,5 százalékos ESL tej, trappista tömbsajt, lédig idared alma, virsli, margarin, vaj, spagetti tészta.
A rendszerbe azok a kereskedők kötelesek adatot szolgáltatni, amelyek nettó éves árbevétele meghaladja a 100 milliárd forintot, ugyanakkor önkéntesen is lehet csatlakozni.
A munkacsoportot az online árfigyelő rendszer témájában a GVH és a GFM hozta létre, annak tevékenységében részt vesz továbbá az Igazságügyi Minisztérium, az Agrárminisztérium és a Központi Statisztikai Hivatal is.
Korábban a Magyar Nemzet beszámolt arról is, hogy Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter szerint a nemzetközi példák azt mutatják, hogy az online árfigyelő rendszer – ahogy a kötelező akciózás is – hozzájárul a kiskereskedelmi szektorban a piaci verseny fokozásához, összességében pedig elősegíti, hogy az év végére egy számjegyűre csökkentsék az inflációt Magyarországon.
A miniszter jelezte: folyamatosan csökkentik a szankciós inflációt, több intézkedést is bevezettek már ennek érdekében.
Június 1-jétől elindult a kötelező akciózás, így minden héten a vásárlók rendelkezésére áll már egy húsz termékből álló, akciós árú élelmiszerkosár az adott boltban, amit a korábbiakhoz képest olcsóbban vásárolhatnak meg.