Az árfigyelő rendszer augusztus végén egy többfunkciós, szabadon összeállítható és megosztható bevásárlólistával bővült, most csütörtöktől pedig a fogyasztóknak már arra is lehetőségük nyílt, hogy a vizuális térképes boltszűrő funkcióval a közvetlen környezetükben található boltokat a térképre helyezve lássák, és az ezekben a boltokban kapható termékek aktuális napi árait összehasonlíthassák. A kedvenc boltok beállítása funkciónak köszönhetően a vásárlók kiválaszthatják kedvenc üzleteiket és az ott megvásárolható termékek alapján állíthatják össze bevásárlólistájukat – tájékoztatta a Magyar Nemzetet a Gazdaságfejlesztési Minisztérium.
Az online platform legújabb funkciói még nagyobb segítséget nyújtanak a fogyasztóknak vásárlási döntéseik meghozatalában, és fokozza a versenyt a kereskedelmi láncok között, hozzájárulva az infláció további csökkenéséhez. Az árfigyelő hatékonyságát bizonyítja, hogy az indulása óta a 62 termékkategóriából 56 termékkategóriában, átlagosan 6,7 százalékkal csökkentek az átlagárak.
A megfigyelt élelmiszerek árainak július elejéhez képest mért mérséklődése több mint 0,5 százalékpontos inflációcsökkentő, illetve mintegy 1,8 százalékpontos élelmiszerinflációt csökkentő hatással járhatott a KSH inflációs fogyasztói kosarának súlyait figyelembe véve.
A platform indulásához képest több élelmiszer ára 15 százalékot meghaladó mértékben csökkent, köztük a lisztek, a margarin és a spagetti ára is. A kenyerek és a tejtermékek átlagosan nyolc-kilenc százalékkal lettek olcsóbbak. A húsok közül leginkább a pulykamellfilé ára mérséklődött, csaknem 12 százalékkal. A zöldségek átlagosan 14 százalékkal, a gyümölcsök pedig mintegy nyolc százalékkal kevesebbe kerülnek, de egyes zöldségek ára több mint húsz százalékkal csökkent.
Az elmúlt héten az átlagárak 31 termékkategóriában tovább mérséklődtek. A legnagyobb mértékben a sertészsír ára csökkent, mintegy nyolc százalékkal. A húsok közül a héten a sertéscomb ára csaknem hét százalékkal mérséklődött. Emellett több élelmiszer, köztük a finomliszt, az alma, a kefír és a banán is legalább öt százalékkal olcsóbb lett.
Az árak csökkenését a kormányzat által június 1-jétől elindított, illetve augusztus 1-jével kibővített kötelező akciózás is támogatta.
Az intézkedések működnek: a szankciós élelmiszerinfláció már megfeleződött. A látogatottsági adatok az online platform népszerűségéről tanúskodnak, ugyanis már több mint 1,25 millió látogatója volt, illetve az új felhasználóbarát funkcióknak köszönhetően a látogatók egyre több időt töltenek el az oldalon. A szabadszavas keresések száma megközelíti a 715 ezret, amelyek során az elmúlt héten legtöbbször a csirkemell, a tej, a cukor, a tojás és a burgonya szavakra kerestek az árfigyelő látogatói.