Váratlanul tíz forinttal mérsékelte hétfőn délután az üzemanyag alaptermékek, a 95-ös benzin és a dízel árát a Mol. Annak ellenére, hogy a kutak között akár ötven forint árkülönbözet is lehet annak okán, hogy az autópályák menti töltőállmások jóval drágábbak, az ármérséklés szembetűnő. Így a benzin átlagára 637 forint, a dízelé pedig 623 forint lehet. A holtankoljak.hu-n végzett ár-összehasonlítások alapján az látható, hogy a Mol több, természetesen nem autópálya-menti körzetben is a legolcsóbb töltőállomások között szerepel – a legdrágább kutak sorrendje ugyanakkor úgy látszik, nem változott.
A prémium üzemanyagokat vizsgálva is érezhető a sorrendcsere, azonban az árak helyszín függvényében itt már nem minden esetben térnek el. Az alap és a prémium termékek közötti árkülönbözet is úgy tűnik, megmaradt, a normál és a kiemelt minőségű üzemanyagok ára ugyanis a legtöbb esetben együtt mozog. A különbözetet legfeljebb a kútláncok hűségkártya-programjai csökkenthetik, amelyek 5-15 forintos literenkénti kedvezményt biztosítanak akkor, ha valaki prémiumot és/vagy legalább húsz litert tankol.
Az előzmények ismeretében az árváltoztatás nem meglepő. Nagy Márton az ATV kérdésére „nagyon nagy”, jó irányba tett lépésnek nevezte a Mol 10 forintos üzemanyagár-csökkentését. Emiatt megfontolja a kormány, hogy ne a régiós, hanem a szomszédos benzin átlagár legyen a referenciaszint (mivel sokan járnak át a határainkon túlra tankolni), ugyanakkor a benzinárstopot még mindig nem zárta ki teljesen a kormány.
Ehhez érdemes visszatekinteni az előzményekre: annak érdekében ugyanis, hogy a korábbi megállapodás érvényre jusson, a kormány felszólította az üzemanyag-kereskedőket, hogy csökkentsék a régiós átlag szintjére a benzin és gázolaj (alaptermékek) árát. A felszólítás idején a KSH számait alapul véve a gázolaj tíz, míg a benzin huszonhét forinttal került többe, mint a régiós átlagár.
Ezt követően Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter már arról beszélt, hogy javasolni fogja, hogy nyúljon bele az üzemanyagárakba a kabinet. Rögtön jelezte, hogy ez nem feltétlenül a 2022 decemberében megszüntetett, akkor ellátási zavarokat okozó benzinársapka újbóli alkalmazását takarja, ugyanis több lehetősége is van a kormánynak arra, hogy csökkentse az üzemanyagárakat. A miniszter szavaiból arra lehetett következtetni, hogy ő sokkal inkább a kereskedők árrését vagy profitját vágná meg, amit azzal indokolt, hogy a benzin esetében egy literen 80, míg a gázolaj esetében 45 forint haszna származik a kereskedőknek.
A kereskedők erre azzal érveltek, hogy az üzemanyagok adótartalma magas, abból kellene faragni, ám a kormányzat szerint túl azon, hogy az adótartalom a középmezőnyben van, a profit az, amelyen lehetne mérsékelni: az autópályák mentén feltűnően, akár negyven-ötven forinttal is drágább ugyanaz az üzemanyag. Igaz, a sztrádák mentén alkalmazott árazás nem csak Magyarországon bevett gyakorlat, persze az árkülönbözet mértéke eltérhet. A legfrissebb információk szerint ha életbe is lép majd hatósági árazás, az dinamikus, piackövető árstop lesz. Ez az az intézkedés tehát, ami bár nem zárható ki, viszont jelentős lépést tett afelé a Mol, hogy a kormány mégse avatkozzon bele az árazásba.
Még egy előzményt érdemes megemlíteni: Nacsa Lőrinc, a párt frakciószóvivője a Facebook-oldalára feltöltött videóban szombaton úgy fogalmazott, tarthatatlan és elfogadhatatlan a háborús benzinár, a Kereszténydemokrata Néppárt (KDNP) támogatja a kormány bejelentését, miszerint az üzemanyag-kereskedőknek két hetük van arra, hogy a benzin és a gázolaj árát a régiós átlagra csökkentsék Magyarországon. Ő is belengette tehát a kormányzati beavatkozás lehetőségét.
Úgy tűnik, ez is eredményesnek bizonyult, mert a Mol tízforintos váratlan csökkentésén túl szerdától három-három forinttal csökken az üzemanyag alaptermékek ára – a gyakorlat szerint ez az ármozgás a prémium termékekre is igaz.