– Mostanra az olajexport hetven százalékát egy olyan szellemflotta szállítja, amelyről szinte semmit sem tudunk – hívta fel a figyelmet a fejleményekre Hortay Olivér. A Századvég klíma- és energiapolitikai üzletágának vezetője jelezte:
Az érintett mennyiség nem kicsi, a világ ellátásának mintegy öt százaléka, és ehhez még nyugodtan hozzácsaphatjuk az egyéb szankcionált országok, például Irán vagy Venezuela hajóit, amelyekkel az arány már tíz százalék feletti.
A kapacitások ráadásul folyamatosan bővülnek. Az orosz árnyékflotta például egy év alatt csaknem kétszeresére növekedett. A szakértő szerint a tendencia több szempontból is aggasztó.
Egy: ezek a hajók tipikusan elavultak, így a baleseti és környezetvédelmi kockázatok is nagyobbak.
Kettő: a szankciók miatt a szállítóeszközök biztosítási és egyéb kiszolgáló tevékenységét már nem európai vállalatok látják el, mint korábban, azaz a Nyugat piaca folyamatosan szűkül.
Három: a világ nyersolajellátásának egy nagyobb arányáról egyáltalán nincs információnk.
– Azaz nemcsak üzletileg játsszuk ki magunkat az értékláncból, de egyre kevésbé értjük, hogy mi történik körülöttünk – tette hozzá a Századvég üzletágának vezetője.