Minden adott a fogyasztás bővüléséhez

Bizakodóak a magyarok, derül ki a Nézőpinti Intézet kutatásából.

2024. 10. 08. 12:37
Illisuztráció Fotó: Vémi Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Az orosz–ukrán háború és az Európai Unió elhibázott szankciós politikája okozta válságon túllendülni látszanak a magyar háztartások és bizakodóak a jövőt illetően: a magyarok anyagi helyzete az elmúlt egy évben javult, a családok pedig optimistábbá váltak, hiszen mintegy egymillió háztartás tervez nagyobb kiadást a közeljövőben – ez derül ki a Nézőpont Intézet közvélemény-kutatáson alapuló Fogyasztói Barométeréből.

A Nézőpont Intézet először egy évvel ezelőtt, most pedig ötödik alkalommal készítette el a magyar háztartások pénzügyi helyzetét és fogyasztását vizsgáló Fogyasztói Barométert, amely ezerfős, a hazai háztartásokra reprezentatív közvélemény-kutatási adatokon alapul. 

Az elemzés azt mutatja, a magyarok bizakodóak a jövőt illetően és minden adott a fogyasztás bővüléséhez: a háztartások erre szánt forrásai egy év alatt megnövekedtek és az emberek szándéka is megvan, hogy többet fordítsanak fogyasztásra.

Éves összehasonlításban (2023 és 2024 szeptembere) látható, hogy a háztartások átlagos jövedelme egy év alatt havi nettó 503 ezerről 600 ezerre nőtt, ahogy a háztartások által elkölthető pénzmennyiség is emelkedett (nettó 602,5 ezerről 623,5 ezerre, amely magában foglalja már a jövedelmen túl az erre használható megtakarításokat vagy hiteleket is). Mindez egyben azt is eredményezte, hogy az emberek a takarékoskodás helyett a fogyasztásukat kezdik erősíteni, hiszen a háztartások alapvető fogyasztásra fordított kiadásai szintén megnövekedtek (244 ezer forintról 274,5 ezerre).

Végül a magyarok jövőbe vetett bizalmát igazolja, egyben a fogyasztás bővülését vetíti előre, hogy a háztartások fogyasztási szándéka is erősödik, hiszen mintegy egymillió háztartás (az összes háztartás 25 százaléka) tervez nagyobb kiadást a következő három hónapban. 

Mindeközben pedig (márciushoz képest) 15-ről 21 százalékra nőtt azok aránya, akik többletjövedelem esetén inkább költekeznének, semmint megtakarítanának.

A Nézőpont elemzése összességében tehát azt mutatja, hogy a magyarok túllendülni látszanak a háború okozta válságon és minden adott a fogyasztás bővüléséhez, hiszen ehhez mind az emberek anyagi feltételei, mind pedig a szándéka megvan. A Nézőpont Intézet Fogyasztói Barométere ezer referenciaszemély telefonos megkérdezésével készült 2024. szeptember 23–25. között, amely reprezentatív a hazai háztartások összességére taglétszám és korösszetétel alapján.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.