Fogyasztóvédelmi célvizsgálatot végzett a Magyar Nemzeti Bank (MNB) az Allianz Hungária Biztosító Zrt.-nél (Allianz), a Generali Biztosító Zrt.-nél (Generali) és a Genertel Biztosító Zrt.-nél (Genertel) a hosszabb, több éves lakásbiztosítást vállaló ügyfelek számára biztosított kedvezmény vagyis a tartamengedmény, illetve az ügyfelek előzetes tájékoztatásának jogszerűségét áttekintve – számolt be a felügyelet.
A vizsgálatokat az indokolta, hogy a tavalyi lakásbiztosítási átkötési kampány során számos jelzés érkezett az MNB-hez a futamidőhöz kötődő díjengedménnyel összefüggő gyakorlatokról, jelentős fogyasztóvédelmi aggályokra rávilágítva. A vizsgálatok a 2023. januártól az eljárás lezártáig tartó biztosítói gyakorlatokat tekintették át.
Vizsgálatai nyomán az MNB határozataiban kötelezte a biztosítókat, hogy a díjkedvezmény periódusának – kezdetének és végének– számításáról és egyéb szabályairól a szerződések megkötése előtt írásban, figyelemfelhívásra alkalmas módon tájékoztassák ügyfeleiket.
Az MNB felszólította a biztosítókat, hogy ne alkalmazzák az engedmény esetleges automatikus megújítását és annak lejárta után a kedvezményes díj maradjon érvényben a szerződőt terhelő további fenntartási kötelezettség nélkül.
A biztosítóknak a vizsgálatok nyomán tett intézkedésekről idén május 30-ig kell beszámolniuk az MNB-nek.
Ennyi büntetést szabott ki a felügyelet a lakásbiztosítások miatt
A feltárt kisebb súlyú jogsértések miatt a felügyelet
- az Allianz biztosítónak kétmillió forint,
- a Generalinak nyolcmillió,
- a Genertelnek pedig egymillió forint
fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki. A bírságösszeg kiszabásánál enyhítő körülménynek minősült, hogy az érintett piaci szereplők már az MNB vizsgálata során lépéseket tettek hibás gyakorlatuk korrekciójára.
Mint emlékezetes, az MNB tavaly decemberben vezetői körlevelet adott ki a lakásbiztosítási piac résztvevői számára, amiben jelezte: a maximum hároméves engedményes periódust tartja jó gyakorlatnak. Az ügyféligények ugyanis gyorsan változnak, és a hosszabb kötöttséggel járó díjkedvezmények – mivel a szerződésből való idő előtti kilépésnél az ügyfélnek meg kell fizetnie a kedvezményként elengedett díjrész összegét – akadályozhatják a szabad átszerződést, akár a kampányok során is.