A tenger mélyén találták meg az INA fúrótornyát

Az isztriai Pulától ötven kilométerre helyezkedett el a platform, amivel még szombaton szakadt meg a kapcsolat.

Magyar Nemzet
2020. 12. 12. 14:55
Ina Agip workers look at an oil platform in the Adriatic Sea
Ina Agip workers look at an oil platform in the Adriatic Sea July 21, 2013. Picture taken July 21, 2013. REUTERS/Antonio Bronic (CROATIA - Tags: BUSINESS ENERGY) - GM1E97M1GFD01 Fotó: Antonio Bronic Forrás: Reuters
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Negyven méter mélyen, a tengerfenéken találták meg az INA horvát olajipari vállalat eltűnt adriai-tengeri fúrótornyát – írta a Vecernji List című horvát napilapra hivatkozva a távirati iroda. A gázplatformmal, amely az isztriai Pulától ötven kilométerre északnyugatra helyezkedett el, még szombaton szakadt meg minden kapcsolat. Ebben a térségben több platformja is van az INA-nak. A rossz időjárási viszonyok miatt azonban csak a hét második felében tudták megközelíteni az eltűnt fúrótorony helyszínét, a platform keresésére robot-tengeralattjárókat is indítottak.

A létesítményen nem tartózkodott senki a baleset napján
Fotó: Antonio Bronic / Reuters

Az ötszáz tonnás vaskonstrukció fejjel lefelé merült el a tengerben, miután a vihar félbetörte tartóoszlopát.

Az INA még kedden közölte, hogy a fúrótornyon nem tartózkodott személyzet, valamint aktiválódott a vészhelyzeti rendszer, amely elzárta a gázfúrótorony biztonsági szelepeit, így a balesetnek nincs a környezetre káros hatása. Tvrtko Perkovic, az INA kutatási és termelési operatív igazgatója a lapnak elmondta:

az előírások szerint kötelesek a vasszerkezetet kiemelni a tengerből. Ezt követően a fúrókutat újra üzembe helyezhetik, vagy ha úgy döntenek, hogy bezárják, le kell betonozniuk a fúrás helyét

– Ennek nem lett volna szabad megtörténnie – húzta alá, hozzátéve, az eset óriási presztízsveszteség az INA-nak, de a tervező-, a kivitelező és az üzembe helyező cégnek is.

A platformot a Rosetti olasz vállalat tervezte és a horvát Viktor Lenac hajógyár készítette el. A fúrótornyot szintén egy olasz cég, a Saipem helyezte üzembe 2001-ben. Az értéke akkor 12 millió dollár volt, Perkovic szerint azonban egy ilyen platform mai árakon már 15 millió dollárba kerül. A szerkezetet 2020. december 1-jén ellenőrizték utoljára, erről jegyzőkönyv is készült az INA-ban, és akkor mindent rendben találtak.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.