Alaposan felpörgette a hazai élelmiszer-gazdaságot a koronavírus-járvány. A betegség megjelenése után szinte azonnal a többszörösére nőtt a kereslet a hazai boltokban, a liszt, a cukor és az élesztő mellett számos áruból igyekeztek bespájzolni a vásárlók. A gyártók próbáltak lépést tartani a megnövekedett kereslettel, a hirtelen megugró rendelések azonban néhány esetben komoly kihívás elé állították a feldolgozókat.
Átrendezheti az élelmiszerpiacot a járvány
Míg a vásárlók többsége a saját egészségének védelmével van elfoglalva, a koronavírus-járvány hosszabb távon megváltoztathatja a fogyasztói szokásokat. A kosarakba egyre több, valódi értéket képviselő áru kerülhet, míg a felesleges tulajdonságokért prémiumárat kérő márkák jelentősége csökkenhet.
A járvány ugyanakkor az azonnali, rövidtávú hatása mellett hosszabb távon is átrendezheti a magyar élelmiszerpiacot. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara elemzése szerint a koronavírus a fogyasztói attitűdöket és a viselkedést is befolyásolja majd. A betegség okozta gazdasági nehézségek miatt sokan elveszítették munkájukat vagy fizetés nélküli kényszerszabadságon vannak, ezért a családi kasszákból is komoly összeg esik ki. A szerényebb jövedelmi viszonyok várhatóan a vásárlásokban is megjelennek, így a fogyasztók is jobban meggondolják majd, hogy milyen árut tesznek a kosarukba.
Míg korábban sokan felszínesen vásároltak vagy csak az ismert márkák termékeit választották, a járvány utáni időkben előtérbe kerülhet az értékközpontú vásárlás. Vagyis az eddiginél jóval nagyobb arányban döntenek majd a fogyasztók a valódi értéket közvetítő áruk mellett, míg más, felesleges tulajdonságokért nem hajlandók többet fizetni.
A NAK szakemberei úgy vélik, hogy míg jelenleg a vírus okozta bizonytalanság miatt az egészség fenntartása és a betegség kockázatainak minimalizálása prioritást élvez a fogyasztói döntésekben, hosszabb távon az értékközpontú vásárlás lesz a jellemző, és csökken a prémiumárat követelő márkák jelentősége. Annak érdekében, hogy a neves gyártók a járvány után is megőrizzék a vásárlóközönségüket, a kamara elemzése szerint a márkáktól a betegség ideje alatt is felelősségteljes viselkedést, és a fogyasztók érdekeinek képviseletét várják el a vevők. Jó példa erre, hogy némely gyártó akcióival bevonja a fogyasztókat a vírus elleni küzdelembe.
Az élelmiszerpiac alakulását nagyban befolyásolhatja az is, hogy egyre nő az egészségtudatos vásárlók köre. A helyben termelt áru mellett előtérbe kerülnek a szezonális termékek. Míg ma a legtöbben még a helyi piacokon szerzik be ezeket az árukat, a jövőben a kiskereskedelmi láncokban is nagyobb teret kaphatnak a szezonális termékek.
A téma legfrissebb hírei
Tovább az összes cikkhezHatvanmilliárdos beruházás jön Pécsre
A vármegyeszékhely globális gyártóközponttá válik a füst nélküli termékek terén.
Még a tavalyinál is több magyar választja Horvátországot idén
Annak ellenére utazunk a mediterrán országba, hogy a szállások átlagosan tíz százalék felett drágultak.
Nagy a titkolózás, de úgy tűnik, bejött a Netflix trükkje
Itt a legfrissebb gyorsjelentésük.
Babaáruház-láncot vásárol a Mészáros-csoport
Az akvizíció elsődleges célja, hogy a márka magyar kézben maradjon.
Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!
- Iratkozzon fel hírlevelünkre
- Csatlakozzon hozzánk Facebookon és Twitteren
- Kövesse csatornáinkat Instagrammon, Videán, YouTube-on és RSS-en
Döbbenetes felvétel, így törtek rommá az autók a repülőtérre vezető úton - videó
Migránsok okozták a balesetet a Liszt Ferenc-repülőtér közelében, amelyben két ember meghalt
Megdöbbensz, ezért kérik el a személyidet ha az Aldiban vásárolsz
Sajtóhír: az OBI tulajdonosa megrendezte halálát és Oroszországba menekült
Fény derült a tökéletes kapcsolat titkára: ebből a négy csillagjegyből lesz a legjobb partner
Órákon belül feleződik a bitcoin: mutatjuk, ki lesz a történelmi esemény legnagyobb nyertese
Botrány: Vajna Tímea húga idegesen üzent testvérének
Pénteki sportműsor: Veszprém–Szeged kézirangadó, topligák, Formula–1
Óriási sportélmény és show lesz a kanadai hokiválogatott budapesti meccse - videó
Káposztás kofta, sült szeretetgolyók fűszeres paradicsommártásban -receptvideó (hirdetés)
Erdély is fegyverkezik, gyorsan meg is kapták az F-16-osokat
„Ez egy szép találat” - Magyar Pétert elképesztő magyarázattal állt elő a DatAdat ügyben + videó
Címoldalról ajánljuk
Tovább az összes cikkhezHatvanmilliárdos beruházás jön Pécsre
A vármegyeszékhely globális gyártóközponttá válik a füst nélküli termékek terén.
Még a tavalyinál is több magyar választja Horvátországot idén
Annak ellenére utazunk a mediterrán országba, hogy a szállások átlagosan tíz százalék felett drágultak.
Nagy a titkolózás, de úgy tűnik, bejött a Netflix trükkje
Itt a legfrissebb gyorsjelentésük.
Babaáruház-láncot vásárol a Mészáros-csoport
Az akvizíció elsődleges célja, hogy a márka magyar kézben maradjon.