Vitatják a Lufthansa mentőcsomagját

A piaci verseny torzításával vádolja a Ryanair diszkont légitársaság a német kormányt, amely kilencmilliárd eurós mentőcsomaggal támogatja a Lufthansát. A helyzet kényes, mert éppen a németek kérték számon több alkalommal az uniós országok kormányain, hogy tartsák be a tiltott állami támogatásokra vonatkozó szabályokat. A német versenyhivatal vezetője szerint más légitársaságoknak is lehetővé kell tenni a segítségnyújtást.

2020. 05. 27. 17:23
The spread of the coronavirus disease (COVID-19) in Germany
HEALTH-CORONAVIRUS/GERMANY Fotó: Fabrizio Bensch Forrás: Reuters
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Ryanair megtámadja a Lufthansának felkínált kilencmilliárd eurós német támogatási csomagot – jelentette ki a légitársaság vezérigazgatója. A támogatás ugyanis szerinte lehetővé teszi a Lufthansa számára, hogy alacsonyabb áron értékesítsen jegyeket, amivel rontja a Ryanair, valamint a rivális diszkont légitársaságok, mint például az EasyJet versenyképességét – mondta Michael O'Leary. A Ryanair fellebbezést nyújt be az illegális állami támogatás ellen, amely szerinte súlyosan torzítja a versenyt – tette hozzá. Nagyon ironikus, hogy az a német kormány, amely olyan gyakran számon kéri az uniós országokon, ha nem tartják be az EU előírásait, most gondolkodás nélkül megsérti a tiltott állami támogatásra vonatkozó szabályokat, ha a Lufthansáról van szó – mondta a Ryanair vezérigazgatója. Korábban O'Leary felháborodott kirohanást intézett az Air France–KLM támogatása ellen is és közölte, a Ryanair fellebbezést nyújt be az EU által jóváhagyott francia adókedvezmények ellen, amelyek kizárják a más európai államokban nyilvántartott légitársaságokat.

Váradi József, a szintén diszkont Wizz Air vezetője korábban azt nyilatkozta, hogy társasága nem gondolkozik állami támogatásban. Kérdés, hogy mi lesz azokkal, akik viszont igen, mivel a piaci versenyben nem voltak sikeresek. Egyrészt azt a pénzt általában vissza kell fizetni, ezért nem fognak tudni ezek a cégek ugyanúgy növekedni. Másrészt felmerül, hogy a támogatások mennyire jogszerűek egyáltalán. Utóbbi eljárásoknak pedig megvan a maguk pályája az EU-n belül – mondta Váradi, és valóban: éppen egy ilyen eljárás vezetett 2012-ben a magyar nemzeti légitársaság, a Malév leállásához.

A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) becslése szerint eddig mintegy 123 milliárd USA-dollár értékű állami segítséget kaptak a légitársaságok világszerte, főként kölcsön, hitelgarancia és bértámogatás formájában. Brian Pierce, az IATA vezető közgazdásza azt mondta, a kormányzati támogatásoknak is köszönhető, hogy eddig viszonylag kevés légitársaság ment csődbe, vagy kért csődvédelmet.

Fotó: Reuters

Mint lapunk is hírt adott róla, a hét elején állapodott meg a Lufthansa és a német kormány a légitársaságnak nyújtandó pénzügyi mentőcsomagról. A megállapodás úgy szól, hogy a német állam a gazdasági stabilizációs alapon keresztül 5,7 milliárd euró értékű hozzájárulást nyújt. Mindezeken túl hárommilliárd eurós állami garanciával biztosított piaci hitelhez is juthat a Lufthansa a bankok konzorciumától. Mindezért cserébe a Lufthansának fel kell függesztenie az osztalékfizetést és vissza kell fognia a menedzsment fizetését is, a német kormány képviselői pedig két helyet kapnak a Lufthansa felügyelőbizottságában. A német versenyhatóság elnöke, Achim Wambach az swr.de kérdésére úgy vélekedett, hogy adható a Lufthansának állami támogatás, de meg kell vizsgálni, hogy más társaságok hogyan kaphatnak segítséget. Wambach szerint azt is meg kell vizsgálni, hogy nem sérült-e a piaci verseny?

A Lufthansa a járványhelyzet kitörése előtt Európa legnagyobb utasforgalmát bonyolító légitársasága volt. A csoporthoz a névadó Lufthansa mellett az Eurowings, az osztrák Austrian Airlines, a svájci Swiss és Edelweiss Air légitársaság, valamint a belga Brussels Airlines diszkont légitársaság tartozik. Tavaly 145 millió utast szállítottak, ami 2,3 százalékos növekedés az egy évvel korábbihoz képest. A világszerte 135 ezer embert foglalkoztató cégcsoport korábban 4500 személy felvételét tervezte 2020-ra. Az utóbbi hetekben naponta átlagosan mindössze háromezer utast szállítottak, és azzal számolnak, hogy el kell bocsátani 10 ezer alkalmazottat.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.