A Szentírás és a biblikus tradíció csordultig van rejtélyes szereplőkkel. Közéjük tartozik például Énok, aki járt Isten színe előtt, és akit az Úr magával is vitt, Illés, aki az egekbe ragadtatott, vagy éppen Jákob, aki megkapta az Izrael nevet, valamint fizikai tusában megküzdött az Úrral. A különös és titokzatos bibliai alakok sorát gyarapítja József, Szűz Mária férje és Jézus nevelőapja is.
A katolikus hagyomány szerint Mária fogantatásától kezdve mentes volt minden bűntől. Így vált ugyanis képessé arra, hogy az istenséget (a transzcendenciát) a testébe (az anyagba) tudja fogadni, és életet adjon a megtestesült második isteni személynek, Jézus Krisztusnak, a Megváltónak. A katolicizmus Máriáról dogmaként vallja tehát, hogy mentes volt a bűntől, hogy a szülés előtt, alatt és után is megőrizte szeplőtelenségét és szűzi állapotát. És hogy élete végén testestől és lelkestől a mennybe vétetett.
Máriának azonban – ahogy az a kétezer évvel ezelőtti zsidó társadalomban a nőkkel szembeni elvárásként is megjelent – volt férje. József – bár a kanonikus evangéliumok szerint csak annyit tudunk róla, hogy Dávid zsidó király családjából származott, ácsként dolgozott és hogy egy angyal tudatta vele, hogy Mária az Istentől fogant gyermeket – az apa és az első tanító szerepét töltötte be Jézus Krisztus életében. Ezért a katolicizmus tiszteletének kiemelt tárgya már évszázadok óta.