Több évtizedes elmaradását pótolja a magyar diplomácia, miután a rendszerváltás óta először miniszterelnöki delegáció látogat el Fekete-Afrikába. Orbán Viktor március 26-án Angolába utazik, legutóbb 34 évvel ezelőtt a Magyar Népköztársaság Elnöki Tanácsának vezetője, Losonczi Pál kereste fel a szubszaharai térséget.
A magyar miniszterelnök útja a külgazdasági érdekekre helyezi a hangsúlyt: a kormányzati tervek szerint ugyanis a jövőben a hazai vállalatok afrikai terjeszkedését fogják támogatni.

Fotó: Reuters
– Afrika a jövő kontinense – nyilatkozta tegnap Angolában Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter. Hozzátette: Magyarország kormánya is azért kezdte el a déli nyitás politikáját, hogy minél több vállalatot tudjon gazdasági sikerhez segíteni az afrikai gazdasági térségben.
Szijjártó a távirati irodának elmondta, az Eximbank negyvenmillió eurós alapot hozott létre azért, hogy támogatást nyújtson a magyar vállalatok angolai gyártó- és kutatás-fejlesztési kapacitásainak kiépítésére. Emellett a pénzintézet 135 millió eurós hitelkerettel is segíti a két ország vállalatai közötti kereskedelem előmozdítását.
Felmerül persze a kérdés, hogy miért épp az évtizedeken át tartó, véres polgárháborújáról elhíresült afrikai államot keresi fel elsőként a térségben a kormányfő. Maris Zsolt luandai nagykövet lapunknak elmondta: Angola az elmúlt évtizedekben a térség egyik hatalmi pólusává nőtte ki magát, ráadásul mind politikai, mind gazdasági szempontból jól illeszkedik a magyar érdekekhez.
– Kevés ilyen jó adottságú ország van még Afrikában is – kezdte Maris Zsolt. A diplomata szerint Angola gazdasága kiváló terep lehet a magyar befektetéseknek. Mindenekelőtt ilyen terület a közlekedési infrastruktúra.
Az afrikai ország harmincmillió fős lakosságának kétharmada lakik a fővárosban, illetve a tengerpart mentén, a belső régiók fejlesztése, összeköttetése a sűrűn lakott térségekkel sürgető feladat. A magyar iparnak pedig a nagykövet szerint itt is van keresnivalója. – A vasúthálózat fejlesztéséhez például hozzávetőleg kétezer vagonra van szükség Angolában, egy ilyen jármű ára pedig 200 ezer euró – érzékeltette az üzlet mértékét Maris Zsolt.