Az egész világot meglepetésként érte a 2016-os amerikai elnökválasztásokat követően, hogy Hillary Clinton helyett Donald Trumpnak sikerült megszereznie a győzelemhez szükséges kétszázhetven elektori szavazatot. A sokkhatást növelte az a tény, hogy a voksolás előtti két hétben gyakorlatilag – egy-két kivételtől eltekintve – az összes közvélemény-kutató cég az akkori demokrata elnökjelölt győzelmét prognosztizálta. Emlékezetes, a Reuters hírügynökség felmérése egy nappal a választások előtt azt jósolta, kilencven százalék az esélye annak, hogy Hillary Clinton nyer Trumppal szemben. Ilyen szempontból a jelenlegi közhangulat rendkívül hasonlít a négy évvel ezelőtti eseményekre, hiszen gyakorlatilag minden felmérés Joe Biden demokrata elnökjelölt győzelmét vetíti előre, noha az sem mellékes, hogy – éppen a 2016-os események miatt – némiképp az emberek bizalma is megrendült a közvélemény-kutatókban.
Csorba esett a közvélemény-kutatók hírén
– Kis túlzással akár azt is mondhatnánk, hogy a közvélemény-kutatás és a megbízhatóság egy mondatban való említése gyakorlatilag egy oximoron, tehát a két fogalom egymást kizárónak, egymásnak ellentmondónak tekinthető, hiszen hogyan is lehetne valami megbízható, ami ekkorát tévedett 2016-ban? A témát egy másik aspektusból megvizsgálva ugyanakkor valójában nem is tévedtek olyan nagyot az akkori felmérések, hiszen Hillary Clinton szövetségi szintű összesítésben körülbelül hárommillióval több szavazatot kapott riválisánál. Ugyanakkor az úgynevezett csatatérállamokban, ahol ugyan kisebb mértékben, de szintúgy Clinton győzelmét prognosztizálták, végül Trumpnak sikerült felülkerekednie és összesítésben a népességi szavazat elvesztése mellett az elektori szavazat megnyerésével elnyernie az elnöki széket. Ez pedig komoly csorbát ejtett a közvélemény-kutatók hírnevén – magyarázta a Magyar Nemzetnek Mártonffy Balázs, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem adjunktusa.
A kiemelkedő tudományos teljesítményéért az idei Müncheni Biztonságpolitikai Konferencián John McCain-díjjal jutalmazott kutató elmondta:
2016-ban azokat a Trump-szavazókat, akik nem voltak hajlandók elmondani, hogy a már akkor is rendkívül megosztónak számító republikánus jelöltre szavaznak, nem mérték a kutatások. Ez komoly hiba volt, hiszen a mintavétel nem reflektált a valódi szavazóbázisra, ez pedig görbe eredményt produkált