időjárás 6°C Melinda, Vivien 2021. December 2.
logo

Lebutított oktatási rendszer Spanyolországban

Tóth Brigitta (Alicante)
2021.10.16. 07:05 2021.10.16. 08:37
Lebutított oktatási rendszer Spanyolországban

Nem tanulnak többé logaritmust és részletes irodalomtörténetet a spanyol diákok. Az új tanterv alapján eltörlik a római számok ismeretét, valamint irodalomórán a mennyiség helyett a minőségre és a nemi szemléletű olvasásra helyezik a hangsúlyt.

Radikális átalakulás küszöbén áll a spanyolországi oktatási rendszer. A tavaly decemberben elfogadott új oktatási törvény gyakorlatilag megsemmisíti a hagyományos tanítási elveket. Már a korábban bejelentett érzelmi alapú matematikaoktatás, valamint a memorizálás és az osztályismétlés eltörlése is óriá­si felzúdulást keltett nemcsak politikai körökben, hanem a szülők között is.

A spanyol kormány azonban tovább fokozza az indulatokat.

A héten kiderült, hogy matematikából az alsóbb osztályokban nem foglalkoznak többé a római számokkal, a felsőbb évfolyamokban pedig nem lesz szó a logaritmusról, eltűnnek az algebrai kifejezések és a gyökvonás is.

Emellett el akarják tüntetni az olyan sztereotípiákat, mint hogy a fiúk tehetségesebbek ebben a tárgyban a lányoknál. Ezt a megközelítést nemcsak a matematikára, hanem minden tantárgyra kiterjesztik. Ennek értelmében

testnevelésórán vagy az iskolai programokon nem lehet majd csak fiús vagy csak lányos feladatokat szervezni.

Katalónia utóbbi előírásra hivatkozva a héten be is jelentette: jövőre már nem ad állami támogatást azoknak az iskoláknak, amelyek még nemi alapon csoportosítják diákjaikat. A jobboldali vezetésű Madrid, valamint Baszkföld ennek ellenkezőjét teszi, a törvényt felülírva tovább finanszírozzák a hagyományos értékek alapján nevelő iskolákat.

Az új oktatási törvény alapján nyelvtanból eltörlik a tollbamondást, irodalomból pedig csökken a tananyag mennyisége, helyette a nemi szemléletű olvasást részesítik előnyben. Utóbbinak

az a célja, hogy a gyerekek megértsék, hogy a nemi különbségtételek károsak, és képesek legyenek legyőzni a patriarchális ideológia örökségét is.

Az irodalomtanárok többsége sérelmezi, hogy bár bizonyos szerzőktől olvasni fognak, háttér-információt már nem adhatnak át róluk, így a diákok csak az elolvasott sorok alapján ítélik majd meg az írókat és a költőket.

Jövőre már a projektalapú oktatás élvez elsőbbséget. A tanulók közösen, gyakorlatorientált eszközökkel, a mindennapi élethez közel álló témákra fókuszálva dolgoznak és tanulnak majd együtt, ezzel kisöprik a „felesleges”, a hétköznapokban nem használható tudást a tananyagból.

A gyerekeket egynél többször nem lehet majd megbuktatni, és ahhoz az egy alkalomhoz is nyomós érvekre lesz szükség.

A tanároknak az értékelés mellé csatolniuk kell egy konkrét, személyre szabott támogatási tervet is, hogy segítsék az ismételt tárgy készségeinek elsajátítását.

A jobboldal rendszeresen tüntetéseket szervez, valamint fellebbezett az oktatási törvény ellen, melyet jelenleg is vizsgál a bíróság.

A Néppárt vezetője, Pablo Casado közölte: ha ismét kormányra kerülnek, az első dolguk az oktatási reform visszavonása lesz.

A Vox nevű párttal karöltve leginkább a spanyol nyelv használatára vonatkozó részleteket kritizálják. Az új előírások szerint ugyanis a kasztíliai spanyolt többé nem kötelező használni azokban a régiók­ban, amelyeknek saját hivatalos nyelvük is van (például Katalónia). A Néppárt szerint a Sánchez-kormány ezzel megfosztotta a szülőket attól a lehetőségtől, hogy gyereküket spanyol nyelven taníttathassák. Baszkföld és Katalónia már élt is új jogával: erre a tanévre kipucolták a kasztíliai spanyolt az oktatásból, és a tantárgyak többségét saját nyelvükön oktatják.

 

Borítókép: Gyakorlatorientált feladatokat adnának a diákoknak

Fotó: Europress/AFP