– Szeptember közepén, az alsóbodoki zarándoknapon, a gróf sírjánál elmondott beszédében érsek atya szentnek nevezte Esterházyt. Nem túl korai ez? Még a boldoggá avatását sem sikerült elérni.
– Nem kell nekünk a hivatalos eljárásra várnunk ahhoz, hogy szentnek nevezhessünk valakit. Mindenszentek ünnepén azt hangsúlyozza az egyház, hogy a hivatalosan szentként tisztelt embereken kívül is rengeteg szentünk van. Drága nagyszüleink, szüleink, idős lelkipásztorok is lehetnek számunkra szentek.
Akik tiszta katolikus, keresztény életről adtak tanúbizonyságot, tulajdonképpen szentek, anélkül hogy szentté avatásuk megtörtént volna.
Mindannyian hivatalosak vagyunk arra, hogy szentté váljunk. Az első keresztények szentnek nevezték egymást, hiszen természetes volt számukra a Krisztus tanításának megfelelő élet. Mindenki, aki kegyelmi állapotban él, szentnek tekinthető. Ne féljünk ettől a kifejezéstől! Mondjuk ki bátran, János gróf is egy szent volt!
Esterházy azon kevesek közé tartozott, akik pontosan értették, mit jelent a felebaráti szeretet.
– Szeresd felebarátodat, mint tenmagadat!
– Álljunk meg itt egy percre. Sokan vannak sajnos, akik nem érzik e mondat valódi súlyát. Arról van szó, hogy az ember úgy akarja elérni az örökkévalóságot, hogy közben felebarátait is hozzásegíti ehhez. Ez nagyon fontos! Ez az igazi felebaráti szeretet. Nem az, hogy mindig mindenkivel jóban vagyunk, mindig igazat adunk a másiknak. Ennek semmi köze a keresztény szeretethez. Ha kell, ellentmondunk, ha kell, szelíd erőszakkal tereljük a másikat a helyes útra. Ez a valódi keresztény szeretet! Elolvasva a gróf életrajzát, világosan látszik, mennyire jól értette ezt a különbséget.
– Munkált benne a keresztény lelkiismeret?
– Pontosan. Esterházy idejében ennek a kifejezésnek még megvolt a valódi jelentése, mára sajnos elcsépeltté vált. Csak meg kell nézni, mi folyik egyes protestáns egyházakban, teszem azt Észak-Európában. Amikor alárendelik magukat az LMBTQ-propagandának keresztény lelkiismeretre hivatkozva, akkor hol kell keresnünk a közös nevezőt? Van még egyáltalán? Ezért igyekszem mostanában a prédikációimban inkább a katolikus lelkiismeretre hivatkozni.