Az új szabály szerint azok a járművezetők, akik kevesebb mint óránkénti ötven kilométeres sebességgel haladnak, kötelesek a jármű bal oldalával átlépni a felezővonalat a kerékpáros vagy rolleres előzésekor, ám akik ötvennél gyorsabban haladnak, előzéskor legalább az autó szélességének felével át kell húzódniuk a szomszédos sávra – derül ki a cikkből.
A korábbi általános elv szerint másfél méteres távolságot kellett betartaniuk a járművezetőknek. Ezen változtatott a hivatalos közlönyben megjelent új szabálymódosítás, amely immár kötelezővé teszi a sofőröknek a megfelelő távolság betartását.
Azoknak a gépjárművezetőknek, akik a szabályt megszegik, a vezetői engedélyüket harminc napra felfüggeszthetik.
Az új szabályozás arra is kitér, hogy folytonos vonal mellett vagy előzést tiltó tábla hatókörében sem előzhetik meg a kerékpárosokat és a rollerrel közlekedőket a személygépkocsik.
A Maszol megkeresésére Kulcsár Béla, a marosvásárhelyi Pro Biciclo Urbo Egyesület alelnöke elmondta, ez egy olyan szabály, amelyet már nagyon rég vártak.
Az egyik legnagyobb gond a városi közlekedésben ugyanis az, hogy az autósok akár öt centiméternyire ráhúznak a kerékpárosokra előzéskor.
Az alelnök szerint a biciklisek kénytelenek kikerülni olyan gödröket, amikre egy járművezetőnek nem feltétlenül kell szigorúan figyelnie.
A balesetek leggyakoribb oka, hogy a járművezetők körültekintés nélkül ajtót nyitnak, a kerékpárosok pedig nekihajtanak, ezzel arra is utalva, hogy kerékpárosok is legyenek elővigyázatosak. Szintén gyakori baleseti tényező, hogy a személygépkocsi-sofőrök elmulasztanak elsőbbséget adni a kerékpárosoknak. Nagyon sok esetben ugyanakkor a biciklisek nem fordulnak a hatóságokhoz, mivel vagy nem éri őket komolyabb sérülés, vagy a baleset helyszínén megvitatják, ,,elintézik” a történteket – magyarázta Kulcsár Béla.
(Borítókép: Helyi lakosok a romániai Szentjobb községben. Fotó: MTI: Czeglédi Zsolt)