Kéthetes kampányt indított egy olasz konzorcium, amellyel arra próbálják felhívni a britek figyelmét, hogy nem minden pezsgő prosecco. A kampány során a londoni metróban is helyeztek el plakátot, amin egy hordó látható, a szövege pedig az, hogy ez nem prosecco, ne nevezd proseccónak, ha közönséges pezsgő borról van szó. Az üzenetet a metrón kívül még nyolcvan helyszínen teszik ki, és úgy számolnak, hogy legalább 15 millió ember fogja látni.
A Prosecco DOC Konzorcium védi a „prosecco” kifejezést, amely 2009 óta védett az uniós jog szerint.
Az alkoholos ital földrajzi jelzéssel (DOC) van ellátva, ami azt jelenti, hogy a bort csak a két olaszországi régió egyikében, Venetóban vagy Friuli-Venezia Giuliában lehet és kell termelni ahhoz, hogy proseccónak lehessen nevezni.
Ez fontos változás volt, hiszen korábban minden prosecco szőlőből készült pezsgő megkaphatta az elnevezést.
A konzorcium több nagy csatát is megvívott, ilyen volt az is, amikor az ausztrál bortermelőkkel harcoltak az elnevezésért, de végül nyertek, így már csak olasz eredetű borokat lehet így nevezni. Ez a pereskedés még 2001-ben kezdődött, amióta az ausztrálok elkezdték a prosecco szőlőből való bor készítését.
Az olaszok nagyon komolyan veszik a „prosecco” elnevezést, hiszen küzdenek az ellen, hogy szappanokra, gyertyákra, csokoládékra ráírhassák, hogy prosecco, emellett pedig 50 ezer honlapot figyelnek, ahol nem megfelelően használják a nevet.
Stefano Zanette, a Prosecco DOC Konzorcium elnöke úgy nyilatkozott, hogy
hagyomány, hogy az év végén fontos nemzetközi kampányt folytatunk, melynek célja, hogy hangsúlyozzuk a Prosecco DOC szerepét a legjobban várt ünnepek során.
Ezt szem előtt tartva a konzorciummal a főbb piacainkra, köztük Olaszországra, az angol és német nyelvű országokra összpontosítva egy multimédiás projektet indított el, amely üzenetünket hagyományos és új médián, valamint művészi és innovatív installációkon keresztül közvetíti.”
Diego Tomasi, a Conegliano Valdobbiadene Prosecco DOCG konzorcium igazgatója pedig azt hangsúlyozta, hogy meg kell védeni a „prosecco” nevet a visszaélésektől.
Az olasz szőlőtermesztés nagy értéke a szőlő és a hely közötti szoros és bensőséges kapcsolatban rejlik
– mondta Tomasi.
Ez azért is fontos a konzorciumnak, mert amíg nem tudnak mindenki mást kizárni, hogy proseccónak nevezzék az italaikat, bajban lehetnek. Egy italelemző cég szerint a prosecco éves növekedési rátája 2017 és 2022 között nulla volt Nagy-Britanniában.