Tavaly az Egyesült Államok vált a világ első számú LNG (cseppfolyósított földgáz)-exportőrévé – mondta el Az igazság órájában, az Alapjogokért Központ és a Hír FM közös műsorában Hortay Olivér, a Századvég energia- és klímapolitikai üzletágának vezetője. Ennek körülbelül kétharmadát Európába szállították. A Financial Times üzleti napilap számításai szerint 2028–30-ra az amerikaiak nagyobb piaci erővel, árbefolyásoló képességgel rendelkeznek majd az európai gázpiacon, mint az oroszok bármikor – fejtette ki Hortay Olivér.
Cseh Tamás, Az Alapjogokért Központ energiapolitikai tanácsadója hozzátette: a gáz minden ellenkező híreszteléssel szemben nem olcsó Európában. A napokban 26 euró körül volt a tőzsdei ár, míg a különböző válságok előtti békeidők 10 éves átlaga 15 euró volt. Megjegyezte: ha olyan olcsó lenne a gáz Európában, akkor nem gondolkodnának azon nagy német ipari cégek, hogy áthelyezik a termelést az USA-ba.
Egy elektromos autó előállítási árának, költségének több mint 40 százaléka az akkumulátor – fejtette ki Hortay Olivér. A legnagyobb hozzáadott értéket az akkumulátor jelenti. Most, ezekben az években dől el, hogy ki lesz a következő 10-20 év győztese gazdasági értelemben – hangsúlyozta. Minden ország azért küzd, hogy magához édesgesse ezeket a beruházásokat, hogy nála induljanak el ezek a fejlesztések. Magyarország ebben a tekintetben jól áll, évről évre rekordot dönt az ide érkező működőtőke nagysága.
Cseh Tamás felidézte: Magyarországra jön a világ vezető elektromosautó-gyártója, a BYD. Ehhez a beruházáshoz „hozzá fognak nőni” az akkumulátorgyárak. Mint mondta: Németországban most kapott egymilliárd eurós támogatást egy svéd akkumulátorgyártó cég, hogy ne Amerikában építse fel a következő üzemét.
Az Igazság óráját ITT nézheti meg:
Borítókép: Felértékelődtek a különböző beszerzési útvonalak (Fotó: Europress/AFP)