A kelet-német regionális vonatokon tapasztalható, időnként súlyos erőszakproblémák a közelmúltban országos felháborodást váltottak ki, és már a politikusokat is számonkérték. Május közepe óta arról cikkezik a német sajtó, hogy késes támadások és egyéb erőszakos bűncselekmények jellemzik a türingiai regionális vonatjáratokat.
Az alkalmazottakat rendszeresen fizikailag bántalmazzák, leköpik, inzultálják, fenyegetik vagy lökdösik
– számolt be Steffi Recknagel a Focus online-nak adott interjújában. Az 55 éves nő a türingiai vasúti és közlekedési szakszervezet (EVG) irodáját vezeti. Fabian Weissbarth, az EVG kommunikációs vezetője megerősítette, hogy a probléma nemcsak Türingiában, hanem más tartományokban is jelen van.
A vasúti dolgozókat és utasokat fenyegető növekvő kockázatokra tekintettel Mario Noack, a türingiai EVG azt követelte, hogy a tartományi kormányok fokozzák a biztonsági ellenőrzéseket a vonatokon, és több alkalmazottal biztosítsák, hogy senkinek se essen baja egy-egy utazás alatt.
Annak érdekében, hogy ezeket és más követeléseket a helyi és tartományi politikusok, a társadalom és a közlekedési vállalatok meghallgassák, az EVG biztonsági konferenciát fogunk szervezni Türingiában
– emelte ki a sajtónak Mario Noack.
A vasúti dolgozók szerint többnyire továbbra is migránsokkal van a legnagyobb baj, de németek is gyakran balhéznak. A dolgozók tehetetlenek ilyen esetekben.
Ha utazás közben történik valami, most már előfordul, hogy az elkövetők azt mondják nekem, jobb, ha félrenézek, különben én leszek a következő áldozat
– panaszkodott Steffi Recknagel.
Nem mernek dolgozni
Recknagel azt is elmesélte, hogy vannak alkalmazottak, akik azt mondják, ha ennyi migráns utazik a vonaton, inkább nem ellenőrzik a jegyeket. Sok esetben a mozdonyvezető mellett maradnak, mert ott nagyobb biztonságban érzik magukat. Mások bezárkóznak az egyik kabinba, és ott várják meg a végállomást.
A biztonságiak egyébként, azon túl, hogy csekély a számuk, nem tehetnek semmit azon kívül, hogy a következő államosán leszállítják a randalírozó utasokat. Az elkövetőket ezután általában elviszi a rendőrség és kihallgatják, de azonnal elengedik őket, és néhány nap múlva ugyanazokkal az elkövetőkkel találkoznak a járatokon.
A szakszervezetis szerint nemcsak az állami vasúttársaság szenved, hanem a magáncégek is, mint az Erfurter Bahn és az Abellio.
Figyelmeztetés a politikusoknak
A vasúti dolgozók egy petíciót is írtak, amelyben a tartományi kormányoktól és a szövetségi kormánytól is azt követelték, hogy tegyenek valami az ügyben, a helyzet ugyanis tarthatatlanná vált. Ez megtette a hatását, hiszen április végén és május elején két válságcsúcsra gyűltek össze az illetékesek, köztük a türingiai migrációs biztos, a vasút, a rendőrség, a belügyminisztérium, a közlekedési minisztérium és az államigazgatási hivatal képviselői.
Valamennyien arra jutottak azonban, hogy a regionális vonatokkal kapcsolatos biztonsági kérdések nem az adott szerv hatáskörébe tartoznak. Az egyes hatóságok régóta egymásra mutogatnak ebben az ügyben. Türingia tartomány azonban már most is támogat egyes vasúttársaságokat a biztonsági szolgáltatások finanszírozásában kiválasztott útvonalakon. Ez konkrétan azt jelenti, hogy a kormány pénzt ad a vasúttársaságoknak, hogy azok több biztonsági őrt alkalmazhassanak a vonatszemélyzet és az utasok védelmére.
Borítókép: Egyre inkább terjed az erőszak a német vasútvonalakon (Fotó: AFP/DPA/Hannes P. Albert)