Az olasz tanárok szerint a klímaváltozás erősen kihat az oktatásra is, a minisztérium nem hagyhatja figyelmen kívül az ebből adódó nehézségeket. A pedagógusok orvosok és gyermekgyógyászok szakvéleményét is kikérték, hogy mennyire lenne időszerű az iskolakezdés módosítása. A tanárok arra hivatkoztak, hogy évről évre egyre nagyobb a meleg szeptemberben, az osztálytermek ellátása klímával pedig egyelőre lehetetlen.
Az olasz szülők ugyanakkor felháborodással fogadták a kezdeményezést. Ugyanis nekik óriási terhet jelentene, ha még két hétig otthon vagy táborban kellene tartani gyerekeiket. Aláírásgyűjtésbe kezdtek, melyet hatvanezer szülő látott el kézjegyével.
Olaszországban az iskola idén június első napjaiban bezárt, ha ezt későbbre tolnák, akkor az majdnem négy hónapos szünidőt jelentene a diákoknak. Nehéz ilyen hosszú ideig tartalmasan lekötni a gyerekeket, különösen úgy, hogy az állam semmifajta táboroztatási lehetőséggel nem segíti a családokat. Egyetlen alkalmazásban lévő szülőnek sincs olyan sok szabadsága, hogy felügyeletet tudjon nyújtani a vakáció alatt gyermekeinek.
Az olasz iskolákban amúgy is minden éveben később csengetnek be, mint a többi európai országban, a nagy meleg miatt kétségtelenül elviselhetetlen lenne a korábbi iskolakezdés.
Olaszországban nem egyetlen dátumhoz kötődik a tanévkezdés, hanem az ország fekvésének megfelelően, tartományonként születik döntés róla. Idén elsőként szeptember 5-én Bolzano, 9-én pedig Trento tartományban lépnek a termekbe a tanulók. 11-én további öt északolasz tartomány nyitja meg az iskolakapukat, 12-én pedig Szicília és Szardínia is csatlakoznak. Végül szeptember 16-án a déli és a középolasz tartományok kezdik meg a tanévet.
Idén új irányelvek bevezetését is bejelentette Giuseppe Valditara olasz oktatásügyi miniszter. A program az állampolgári ismeretek keretein belül számos témát érint, a kábítószer és a függőségek elleni küzdelmet, a nők iránti tiszteletet, illetve a hazaszeretetet. Újdonságot jelent, hogy az irányelvek mindenfajta ideológiát száműznek a jövőben az osztálytermekből. Különös figyelmet fordítanak a digitális világ kihívásaira, az elektronikus eszközök felelős használatára. Döntés született arról is, hogy a 2024/25-ös tanévtől kezdve nem engedélyezik az okostelefonok oktatási célú használatát az óvodától az alsó tagozatig.
Borítókép: Illusztráció. Árnyékban hűsülők Olaszországban (Fotó: AFP)