Svéd tudósok szerint nagy baj, hogy a svédeket fehérnek mutatják be a reklámok

Svéd kutatók és médiafigyelő szervezetek felhívták a figyelmet a svéd reklámokban tapasztalható „hiányzó sokszínűségre és a diszkriminatív ábrázolásra”.

Forrás: V4NA2024. 10. 23. 6:11
Illusztráció
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több egyetemnek egy közös projektje kimutatta, hogy a svéd turisztikai reklámokban túlsúlyban vannak a fehér emberek, ami a kutatók szerint nem tükrözi a társadalom valós összetételét és akadályozza az inkluzivitást – írta a Samnytt svéd hírportál. 

A tanulmány rámutatott, hogy bizonyos csoportokat, például a közel-keleti bevándorlókat, szinte teljesen figyelmen kívül hagynak a reklámok, annak ellenére, hogy jelentős részét képezik a svéd lakosságnak. 

Példaként említik Malmö Möllevangstorgetét, egy multikulturális területet, amelynek reklámjaiban szinte kizárólag fehér emberek szerepelnek, a közel-keleti bevándorlók aránya pedig elenyésző. Sayaka Osanami Törngren, a Malmöi Egyetem docense hangsúlyozta, hogy 

a reklámoknak tükrözniük kell a valós társadalmi sokféleséget. 

A kutatás azt is megállapította, hogy az oktatással kapcsolatos reklámokban gyakran ázsiai személyeket ábrázolnak, 

míg a külföldi turistáknak szóló reklámokban jellemzően fehér, nukleáris családokat mutatnak be.

A médiában tapasztalható egyenlőtlenségre is felhívták a figyelmet. A Mediekompaniet nevű szervezet kutatása kimutatta, hogy a svéd médiában túlsúlyban vannak a középkorú, fehér férfiak, ami a szervezet szerint nemcsak igazságtalan, de káros a demokratikus párbeszédre és a média szélesebb körű elérésére is.

Egy kozmetikai cég, a Kicks például azután került a figyelem középpontjába, miután „előtte-utána” képeken egy nő bőrét mutatták be, ahol az „utána” kép világosabb bőrszínt ábrázolt, a szöveg pedig azt hangsúlyozta, hogy a nő bőre soha nem volt ilyen szép. A reklámozásért felelős ombudsman diszkriminatívnak minősítette a reklámot, mivel azt a benyomást keltette, hogy a világosabb bőrszín kívánatosabb. 

A Kicks azzal védekezett, hogy a képek különböző időpontokban és körülmények között készültek, és soha nem szándékoztak a világosabb bőrszínt ideálként bemutatni. Ennek ellenére az ombudsman fenntartotta döntését. A cég bevezette az új képszerkesztési irányelveket, amely a retusált tartalmak mellőzését tűzi ki célul.

Borítókép: Illusztráció (Forrás: Pexels)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.