Az Ukrmetallurgprom ipari szövetség elnöke, Olekszandr Kalenkov szerint a tervezett 37 százalékos vasúti árufuvarozási díjemelések katasztrofális következményekkel járhatnak Ukrajna számára. A díjemelések legalább tízmilliárd hrivnyás (232 millió euró) többletköltséget rónak a vállalatokra, növelve a termékek előállítási árát. Ez pedig a hagyományos piacok elvesztéséhez vezethet, amelyeket az olcsóbb orosz termékek foglalhatnak el.
Kalenkov rámutat, hogy Ukrajna már most is elveszíti az európai piacot az orosz áruk miatt, a díjemelések pedig ezt a tendenciát tovább erősítik.
Az orosz termékek a hagyományos ukrán piacokon, például Észak-Afrikában és Latin-Amerikában is versenyeznek az ukrán termékekkel. Ez pedig kettős csapást jelent Ukrajna védelmi képességére: egyrészt megakadályozza a vállalatok működését és a devizabevételek szerzését, másrészt pedig hagyományos piacokat biztosít az oroszoknak.
Az Ukrzaliznycja vasúttársaság három negyedév alatt 1,7 milliárd hrivnya tiszta nyereséget ért el, de jelentősen megnövekedtek az üzemeltetési költségei is, ami a díjemelési terv mögött álló indok. Musza Magomedov képviselő szerint a díjkérdés döntő próba lesz Alekszij Kuleba újjáépítési miniszter számára, aki a vasúttársaság érdekei és a gazdaság fejlődése között kell hogy döntsön.
A díjemelési terv várhatóan további vitákat és feszültségeket fog kiváltani Ukrajnában.
Az ukrán vezetés a bevételkiesés egy részének ellensúlyozására négyszeres emelést hajt végre a belföldi gázszállítási díjakban. Ez várhatóan évi 1,6 milliárd hrivnyába (38,2 millió dollár) fog kerülni az ukrán iparnak.
Borítókép: Teherszállító vonat (Fotó: AFP)