Ukrajna elveszítheti a világpiacokat a vasúti díjemelések miatt

A harminchétszázalékos vasúti árufuvarozási díjemelési terv tízmilliárd hrivnyás (232 millió euró) többletköltséget jelentene az ukrán vállalatoknak, ami a termelési költségek növekedéséhez és a hagyományos piacok elvesztéséhez vezethet – figyelmeztet az Ukrmetallurgprom elnöke.

2025. 01. 03. 15:48
Teherszállító vonat.
Teherszállító vonat. Fotó: Xinhua via AFP Forrás: AFP
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Ukrmetallurgprom ipari szövetség elnöke, Olekszandr Kalenkov szerint a tervezett 37 százalékos vasúti árufuvarozási díjemelések katasztrofális következményekkel járhatnak Ukrajna számára. A díjemelések legalább tízmilliárd hrivnyás (232 millió euró) többletköltséget rónak a vállalatokra, növelve a termékek előállítási árát. Ez pedig a hagyományos piacok elvesztéséhez vezethet, amelyeket az olcsóbb orosz termékek foglalhatnak el.

Kalenkov rámutat, hogy Ukrajna már most is elveszíti az európai piacot az orosz áruk miatt, a díjemelések pedig ezt a tendenciát tovább erősítik. 

Az orosz termékek a hagyományos ukrán piacokon, például Észak-Afrikában és Latin-Amerikában is versenyeznek az ukrán termékekkel. Ez pedig kettős csapást jelent Ukrajna védelmi képességére: egyrészt megakadályozza a vállalatok működését és a devizabevételek szerzését, másrészt pedig hagyományos piacokat biztosít az oroszoknak.

Az Ukrzaliznycja vasúttársaság három negyedév alatt 1,7 milliárd hrivnya tiszta nyereséget ért el, de jelentősen megnövekedtek az üzemeltetési költségei is, ami a díjemelési terv mögött álló indok. Musza Magomedov képviselő szerint a díjkérdés döntő próba lesz Alekszij Kuleba újjáépítési miniszter számára, aki a vasúttársaság érdekei és a gazdaság fejlődése között kell hogy döntsön. 

A díjemelési terv várhatóan további vitákat és feszültségeket fog kiváltani Ukrajnában.

Az ukrán vezetés a bevételkiesés egy részének ellensúlyozására négyszeres emelést hajt végre a belföldi gázszállítási díjakban. Ez várhatóan évi 1,6 milliárd hrivnyába (38,2 millió dollár) fog kerülni az ukrán iparnak.

Borítókép: Teherszállító vonat (Fotó: AFP)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.