A weimari iskola a századelő új irányzata, a Bauhaus bölcsője volt, ahol több mint harminc magyar alkotó tanult. Közöttük volt Weininger Andor, Breuer Marcell és Moholy-Nagy László is. Weininger 1921-ben nyert felvételt a weimari Bauhausba.
Az idehaza naturalista tájképeivel ismertté vált művészre a legnagyobb hatást a holland Theo van Doesburg gyakorolta. Ekkoriban került végleg a tiszta színekkel és egyszerű geometrikus formákkal komponáló letisztult, esztétikai rend bűvöletébe. A húszas években egyébként még gyakorta hazajárt a művész, a tipikusan hazai éveire jellemző festészetét a jelen kiállítás első fala idézi meg.

Fotó: Teknős Miklós
Festő, de az ipari forma- és látványtervezés mestere volt Weininger, a húszas évek elején Hamburgban színpadképeket és jelmezeket tervezett, sőt színészként is fellépett, zenélt, mi több, zenekart alapított.
Gazdag színpadi élményvilágából építette, fejlesztette a Mechanikus színpad – absztrakt revü című koncepcióját, amely egy elemeiben előre-hátra, fel-le mozgatható színpadi képet foglal magába. Az ötletei alapján született formabontó színpadi előadások csak halála után valósultak meg.
A harmincas évek végétől a német politikai helyzet miatt előbb Hollandiában, majd Kanadában, 1958-tól pedig végérvényesen az Egyesült Államokban telepedett le.
Amerikában a Bauhaus-eszmék második világháború utáni utóvirágzásával találkozott, ez az inspiráció pedig újabb lendületet adott a művésznek a Bauhaus nyelvén történő megszólalásra.
Akkoriban egy matematikai alapú, rendszerelvű festészet megvalósításával kísérletezett a geometria nyelvén megnyilvánulva. Mélyen hitt a határok nélkül áradó, a világot szebbé formáló modern formateremtés kimeríthetetlen erejében, a sík formák és a perspektivikusan variált elemekkel folytatott kísérletein élete végéig fáradhatatlanul dolgozott. Weininger Andor hagyatéka a Bauhaus irányzat nemzetközi keresztmetszeteként is értelmezhető.
Nyolcvan mű és ugyanennyi kisebb vázlat került 2002-ben a Magyar Nemzeti Galéria tulajdonába a New Yorkban elhunyt Weininger Andor munkáiból. A művészi útját végigjáró kiállítás ezekből a képekből épült fel, amelyeket eddig nem láthatott egyben a hazai közönség.