Azt hiszem, Csontos Jánosnak tetszett volna a róla készült dokumentumfilm, amelynek címe megegyezik legendás regényének címével: Angyaldekameron. Ennek, mármint hogy milyen film készült róla, azért van jelentősége, mert több mint száz dokumentum- és ismeretterjesztő filmet készített ő maga is, leginkább az építészet és az irodalom témakörében. Csontos János tehát kritikus szemmel nézte volna a látottakat, amelyet amúgy hozzá közel álló barátok alkottak. A forgatókönyvet Orbán János Dénes írta, a szerkesztő Erős Kinga volt, a rendező-operatőr pedig Szabó Mihály.
A reprodukáló médiumok, ilyen a film is, legnagyobb problémája az, hogy mindig ott lebeg a kérdés: képesek-e bemutatni a valóságot. Esetünkben azt, hogy milyen ember volt valójában Csontos János. A válasz, hogy igen, illetve az is, hogy nem, de az biztos, hogy a valóság mögötti igazság feltárul ebben a moziban. Mindez elmondható József Attilával is, „az igazat mondd, ne csak a valódit”. Csontos János esetében ráadásul József Attila nevének emlegetése kifejezetten helyénvaló, mert sok közös irodalmi ügyük volt együtt; Csontos átírt, továbbírt, továbbgondolt temérdek József Attila-sort, egy részük el is hangzik a filmben. De ha már az igazság emlegetésénél tartunk, akkor arról is szó van ebben az alkotásban, hogy „mind publicisztikai, mind szépírói munkásságában az igazság olyan iránytű volt a számára, amitől nem akart eltérni”.
Azon felül, hogy mekkora spíler volt ő a sajtóban, hogy ő volt „minden lapszerkesztő álma, aki mindig elérhető, mindig nyugodt, és évtizedeken átnyúlóan megbízható volt”, hogy betűre annyit írt a lapokba, amennyire szükség volt, azon fölül a filmben nagyon hangsúlyos az is, hogy író volt ő, költő, a legjelentősebb kortárs művészek egyike.

Fotó: Bach Máté
„Költői indulásakor a posztmodern irodalom térhódítása ösztönözte arra, hogy klasszicizáló hajlamait mindinkább kibontakoztassa. Kidolgozza az ellenállás és a visszavágás munkamódszerét. Főként stílusával, nyelvezetével, humorával és patetikus hangváltásával teszi ezt, s nem pedig ökölrázó gesztusokkal” – hangzik el a filmben. – „Nagyon sok parafrázist írt, briliánsan alkalmazta a költői formákat. Ragaszkodott a költői hagyományokhoz és formákhoz, mert azt vallotta, hogy a szabadságot a kötöttségben is meg lehet élni, sőt az az igazi költő, aki a forma kötöttségein belül is meg tudja élni a költői szabadságot.”